2024/03/28 更新

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藤森 裕美 (フジモリ ヒロミ)

FUJIMORI Hiromi

准教授

職名

准教授

外部リンク

学位 【 表示 / 非表示

  • 博士(経済学)慶應義塾大学 ( 2017年11月 )

学内職務経歴 【 表示 / 非表示

  • 東京農業大学   国際食料情報学部   食料環境経済学科   准教授

    2020年04月 - 現在

学外略歴 【 表示 / 非表示

  • 内閣府   経済社会総合研究所   研究員

    2018年04月 - 2020年03月

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    国名:日本国

  • お茶の水女子大学   リーディング大学院推進センター   特任アソシエイト・フェロー

    2017年04月 - 2018年03月

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    国名:日本国

  • 青山学院大学   経営学部   プロジェクト助教

    2015年04月 - 2017年03月

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    国名:日本国

  • 青山学院大学   経済学部   プロジェクト助教

    2014年04月 - 2015年03月

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    国名:日本国

  • 青山学院大学   経済学部   助手

    2013年04月 - 2014年03月

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    国名:日本国

所属学協会 【 表示 / 非表示

  • The International Behavioural Public Policy Association

    2022年08月 - 現在

  • Society for the Advancement of Behavioral Economics

    2020年11月 - 2021年12月

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 理論経済学  / 行動経済学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 行動インサイト

  • 行動経済学

論文 【 表示 / 非表示

  • Consumer Perception Survey for Labeling of Functional Tomato Juice: Use of Choice Architect to Recognize Functional Information in Japan 査読あり 国際誌

    FUJIMORI Hiromi, KITABATAKE Akiko, SUZUKI Mihoko

    International Journal of Affective Engineering   22 ( 3 )   263 - 268   2023年

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Japan Society of Kansei Engineering  

    <p>This study investigates the impact of information on consumers’ perceptions of functional foods, such as <i>lycopene</i> and <i>Gamma Amino Butyric Acid</i>, and their health awareness when purchasing them. The results show that most participants have limited knowledge of functional foods, and a high percentage of males expect “enhancing efficacy” and females expect “reducing bad effects on the body.” The study suggests designing an environment where information is provided not only to consumers with limited knowledge but also on demand. This could involve creating a functional food sales special floor as a choice architect for beginner-level knowledge acquirers, making it easier to access and understand functional foods.</p>

    DOI: 10.5057/ijae.ijae-d-22-00023

  • Consumer Perception Survey for Labeling of Functional Tomato Juice: Use of Choice Architect to Recognize Functional Information in Japan 査読あり

    FUJIMORI Hiromi, KITABATAKE Akiko, SUZUKI Mihoko

    International Journal of Affective Engineering   ISASE2022 ( 特集号 )   1 - 6   2023年09月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:日本感性工学会  

  • Empirical Analysis of Behavioral Changes in Food Labeling Information: Based on a Behavioral Insight Method

    FUJIMORI Hiromi, TAMAKI Shiho

    International Symposium on Affective Science and Engineering   ISASE2023 ( 0 )   1 - 4   2023年

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    記述言語:英語   出版者・発行元:Japan Society of Kansei Engineering  

    <p>This research tries to survey the estimates of the importance of information displayed to consumers before purchasing a product, using expected results from an eye-tracking device as a behavioral insight method. This study combines measurement by eye tracker and an individual interview survey; the participant is equipped with an eye-tracking device, and the control group (participants without time constraints) and the intervention group (participants with time constraints) are set. Then, the degree of importance placed on the displayed information when a product is bought is estimated using biometrics data. Firstly, the consumer’s gaze fixation on the area of interest in the indicated product information, including the participant is presented with two graphic labels, and the Carbon Dioxide Emissions and the Organic Cultivation are measured, for comparison and evaluation. Judgment is made by demonstrating the cognitive process and attention to a specific element. Then, looking at the consumption information that was paid attention to by the presence or absence of time constraints. No statistically significant differences were found in most of the displayed information, however, the Nutrition Value was displayed with a significant trend (10%). The time looking at the label was 0.93 secs without time constraints, but only 1/3 (0.30 secs) with them. In purchase status, no statistically significant difference was detected with them at Carbon Dioxide Emissions, however, the Organic Cultivation in the amount of gaze information and the number of gazes by purchasers.</p>

    DOI: 10.5057/isase.2023-c000005

  • コロナ禍における調理行動とSNSの関係:首都圏の大学生を対象に 査読あり

    若林英里, 玉木志穂, 滝沢侑果, 尾西愛子, 袴田真央, 正木佑磨, 菊島良介, 藤森裕美, 大浦裕二

    『食農と環境』実践総合農学会   ( 29 )   38 - 43   2022年05月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  • リスク・時間選好がコロナ禍の食事形態選択に及ぼす影響ー首都圏の大学生を対象にー 査読あり

    小峰彩奈・三笠恭平・下之園あすか・玉木志穂・菊島良介・藤森裕美・大浦裕二

    『食農と環境』実践総合農学会   2022年05月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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書籍等出版物 【 表示 / 非表示

  • Neuroeconomics,Judgment, and Decision Making (Frotiers of Cognitive psychology) 『神経経済学と意思決定: 心理学,神経科学,行動経済学からの総合的展望』(第12章「リスク志向性の予測因子: フィッシング詐欺事例における判断と意思決定の改善」担当)

    Evan A. Wilhelmsand Valerie F. Reyna, 竹村和久,高橋英彦 (監訳)井出野尚,林幹也,上田卓司,若山大樹,玉利祐樹,村上始,藤森裕美(訳)( 担当: 共訳)

    Psychology Press; 1 edition. 2014, 北大路書房,  2019年 

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    記述言語:日本語   著書種別:学術書

MISC 【 表示 / 非表示

  • 経済理論・分析の窓「諸外国における行動経済学を用いた政策」 招待あり

    藤森 裕美

    Economic & Social Research, No.28, 2020年春号, 内閣府経済社会総合研究所   28   15 - 16   2020年03月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:記事・総説・解説・論説等(大学・研究所紀要)  

  • ロー・レビュー「国際シンポジウム “Law and Behavioral Economics with Contract, Corporate Law”開催報告と今後の発展」

    藤森裕美

    『法学セミナー』日本評論社   ( 5月 )   1 - 5   2017年05月

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    記述言語:日本語  

  • 学会・研究会レビュー「国際シンポジウム “Law and Behavioral Economics with Contract, Corporate Law”開催を振り返って」

    藤森裕美

    『経済セミナー』日本評論社   ( 2・3月 )   114 - 117   2017年01月

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    記述言語:日本語  

学術関係受賞 【 表示 / 非表示

  • Certificate in Applied Behavioral Science Ethics

    2021年10月   Behavioral Economics Academy  

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    受賞区分:国内外の国際的学術賞  受賞国:日本国

科研費(文科省・学振)獲得実績 【 表示 / 非表示

  • 栄養表示ラベルの簡素化とその有用性に関する実証分析:行動インサイトの活用

    2023年04月 - 2027年03月

    科学研究費補助金  2023年度 若手研究

    Hiromi FUJIMORI

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    担当区分:研究代表者 

  • 事業再生をめぐる人間の意思決定の探求:行動経済学の視座から (出版タイトル Behavioral Economics:Decision Making and Business Revitalization in Japan)

    2022年04月 - 2024年03月

    科学研究費補助金  研究成果公開促進費・学術図書

    Hiromi FUJIMORI

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    担当区分:研究代表者 

その他競争的資金獲得実績 【 表示 / 非表示

  • リアルオプション価値の権原賦存効果による コースの定理の効率性に関する考察:倒産企業 概要データベースを用いた統計的分析の結果から

    2021年12月 - 2022年11月

    公益財団法人全国銀行学術研究振興財団  研究助成 

    藤森裕美

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    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

  • 事業再生市場の逆選択に係る法と行動経済学的考察:企業内容等の開示に関する内閣府令とアンカリング

    2016年12月 - 2017年11月

    公益財団法人全国銀行学術研究振興財団  研究助成 

    藤森裕美

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    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

  • シンポジウム “Law and Behavioral Economics with Contract, Corporate Law”

    2016年09月

    公益社団法人社会科学国際交流江草基金  国際研究集会開催助成 

    得津晶、藤森裕美

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    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

  • 経済的意思決定の生理心理計測

    2016年04月 - 2019年03月

    工学院大学総合研究所  総合研究所 共同研究プロジェクト 

    田中久弥、藤森裕美

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    担当区分:研究分担者  資金種別:競争的資金

  • サンクコスト効果と新たな合理性の創造:事業再生の経済学研究へのニューロエコノミクス的貢献

    2013年04月 - 2014年03月

    青山学院大学経済研究所  青山学院大学経済研究所短期研究プロジェクト 

    藤森裕美

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    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

講演・口頭発表等 【 表示 / 非表示

  • Empirical Analysis of Behavioral Changes in Food Labeling Information: Based on a Behavioral Insight Method 国際会議

    Hiromi FUJIMORI and Shiho TAMAKI

    the 9th International Symposium on Affective Science and Engineering  2023年03月  Japan Society of Kansei Engineering

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    開催年月日: 2023年03月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Food Labeling: Insights into Consumer Sensitivity and Behavior from Surveys on Taste and Functionality 国際会議

    Hiromi FUJIMORI, Akiko KITABATAKE,and Mihoko SUZUKI

    the 8th International Symposium on Affective Science and Engineering  2022年03月 

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    開催年月日: 2022年03月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Changes in Food Self-Sufficiency Rate in Japan from the Perspective of Food Mileage 国際会議

    Shino Shimada, Hiromi Fujimori

    the 8th International Symposium on Affective Science and Engineering  2022年03月 

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    開催年月日: 2022年03月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Towards Simplification of Nutrition Labeling : Use of Research Data for Secondary Analysis 国際会議

    Hiromi FUJIMORI, Chieko KOGOMORI

    7th International Symposium on Affective Science and Engineering  2021年03月 

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    開催年月日: 2021年03月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

  • Current status of development in private brand products and shifts in consumer attitudes 国際会議

    Anon Seki, Hiromi Fujimori

    the 7th International Symposium on Affective Science and Engineering  2021年03月 

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    開催年月日: 2021年03月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

担当経験のある科目(授業) 【 表示 / 非表示

  • 費用便益分析

    機関名:国際基督教大学教養学部

  • マクロ経済学

    機関名:上智大学経済学部

  • 経済分析(ミクロ経済学)

    機関名:青山学院大学総合文化政策学部

  • 経済学入門

    機関名:青山学院大学経済学部

  • US-JAPAN Comparative Contract Law

    機関名:慶應義塾大学大学院法務研究科

社会貢献活動 【 表示 / 非表示

  • Reviewer

    役割:助言・指導

    Elsevier  Food and Humanity  2023年09月 - 現在

  • Certified Peer Reviewer Course, Certificate of Excellence

    Researcher Academy, Elsevier  2023年07月

  • Reviewer

    役割:助言・指導

    Wiley  Asian Economic Journal  2022年02月 - 現在

  • Recognized Reviewer

    役割:助言・指導

    Elsevier  European Research on Management and Business Economics  2019年05月 - 現在

  • 税制研究会メンバー

    財務省  2018年12月 - 現在