|
小林 薫 (コバヤシ カオル) KOBAYASHI KAORU 教授 |
出身大学院 【 表示 / 非表示 】
-
1990年09月-1991年10月
ニューヨーク大学大学院 言語教育研究科 大学生及び成人の非英語話者を対象とした英語教授法専攻 修士課程 修了
-
1991年09月-1992年10月
ニューヨーク大学大学院 言語教育研究科 エジュケイショナル・コミュニケーションズ・アンド・テクノロジー専攻 修士課程 修了
-
2000年06月-2003年03月
マレーシア マラヤ大学 言語及び言語学学部 ジャンル分析専攻 博士課程 単位取得満期退学
留学歴 【 表示 / 非表示 】
-
1990年09月-1991年10月
ニューヨーク大学大学院 New York University School of Education, Health, Nursing and Arts Professions(現Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development)にて Teaching English to Non-English Speakers/College and Adults専攻(Master of Arts課程)入学
-
1991年09月-1992年10月
ニューヨーク大学大学院 New York University School of Education, Health, Nursing and Arts Professions(現Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development)にて Educational Communications and Technology専攻(Master of Arts課程)継続在籍
-
2000年06月-2003年03月
マレーシア マラヤ大学 University of Malaya Faculty of Languages and Linguistics にて Genre Analysis専攻(Doctor of Philosophy課程)入学
取得学位 【 表示 / 非表示 】
-
マレーシア マラヤ大学 - ドクター・オブ・フィロソフィー (言語及び言語学)
-
ニューヨーク大学大学院 - マスター・オブ・アーツ、エジュケイショナル・コミュニケーションズ・アンド・テクノロジー
-
ニューヨーク大学大学院 - マスター・オブ・アーツ、大学生及び成人の非英語話者を対象とした英語教授法
-
神戸女学院大学 - 文学士
学内職務経歴 【 表示 / 非表示 】
-
2003年04月-継続中
東京農業大学 応用生物科学部 非常勤講師
-
2017年04月-2018年09月
東京農業大学 生命科学部 助教
-
2018年10月-2021年03月
東京農業大学 生命科学部 准教授
-
2021年04月-継続中
東京農業大学 生命科学部 教授
所属学会・委員会 等 【 表示 / 非表示 】
-
2004年09月-継続中
大学英語教育学会(JACET)
-
2005年04月-継続中
全国語学教育学会(JALT)
-
2017年05月-継続中
言語科学会
学位論文 【 表示 / 非表示 】
-
A Genre Analysis of English and Japanese Research Articles in the Field of Applied Linguistics: A Contrastive Study
小林 薫
2003年08月
学位論文(博士) 単著
論文 【 表示 / 非表示 】
-
論文アブストラクトにおける日本人学生のメタディスコース使用:英語圏研究者との比較に基づく考察
内藤 麻緒、小林 薫、萩原 明子
日本英語英文学 ( 日本英語英文学会 ) 31 19 - 45 2021年12月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 共著
論文アブストラクトにおけるメタディスコースマーカーの分布を、研究者と学生間、さらには大学院生と学部生の間で比較分析した。本研究はコーパス分析の手法を用いた定量的な方法による探索研究である。
-
Influences of Vocabulary Learning Strategies Instruction on Bioscience Major Students’ Motivation: Gender Differences
Kaoru Kobayashi, Andrea Little
Annual Report of JACET-SIG on ESP 21 4 - 24 2020年03月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 共著
-
Gender Differences in the Effects of Explicit Vocabulary Learning Strategies Training
Kaoru Kobayashi, Andrea Little
Journal of Second Language Teaching & Research 8 ( 1 ) 23 - 51 2020年01月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 共著
-
The effect of explicit VLS instruction on the vocabulary learning behaviors of biology majors
Kaoru Kobayashi & Andrea Little
OnCUE Journal ( The Japan Association of Language Teachers College & University Educators Special Interest Group ) 11 ( 2 ) 164 - 178 2018年12月 [査読有り]
研究論文(学術雑誌) 共著
A previous study on vocabulary learning strategies (VLS) instruction for Japanese life science
majors found that they preferred shallower VLS to those involving deeper processing for
learning general science terminology. It also found that VLS instruction positively affected
the vocabulary learning behaviors of self-management and input-seeking. These findings
supported those of earlier researchers on the value of explicit VLS training for humanities
majors in increasing the use of self-management and input-seeking strategies. The present
study seeks to clarify how explicit VLS instruction of deeper memory strategies can affect
the vocabulary learning behaviors of Japanese biology majors when studying ESP vocabulary.
Pre- and post-instruction surveys were used to measure the change in their vocabulary
learning behaviors. Statistical analyses including split-plot design ANOVA revealed that the
VLS instruction was effective regardless of the students’ vocabulary size in self-management,
input seeking, shallower memory strategies and intrinsic motivation. -
論文アブストラクトにおけるinteractional metadiscourseの使用ー英語話者と日本語話者の違いー
萩原明子、福池深月、小林薫
東京薬科大学研究紀要 ( 東京薬科大学 ) 21 19 - 24 2018年03月 [査読有り]
研究論文(大学,研究機関紀要) 共著
英文研究論文のアブストラクトにおいて使用されるinteractional metadiscourse(執筆者の命題的情報や読者を議論に引き込むための機能的言語表現)に着目し、それらの使用が英語母語話者(NS)と非英語母語話者(NNS)の間で違いがあるかを、それぞれ1900編のアブストラクトをコーパス分析することにより検証した。結果hedgesの使用はNNSに多く、self-mentionsとengagement markersの使用はNSに多いことがわかった。
著書 【 表示 / 非表示 】
-
English in Southeast Asia: Prospects, Perspectives and Possibilities
Azirah Hashim, Awang Had Salleh, Andy Kirkpatrick, Joan C. Kosta, Katie Dunworth, Janet Holmes, Kaoru Kobayashi, Sultan Al-Hazmi, David L. Prescott, Cynthia F.K.Lee, Aditi Bhatia, Phillip A. Towndrow, Lee Su Kim, Suraiya M. Ali, Tien, Hing-Yi, Ching-Yi and Liu, Kuan-Lin, Zuraidah Mohd. Don, Andrew Moody, Koh Soo Ling, Wain-Chin Chen, Mahmud Hasan Khan and Muhammed Shahriar Haque. (担当: 共著 , 担当範囲: 英語実験論文と日本語実験論文のResults and Discussion Sectionの構成を比較。構成素であるmoveの出現パターンを抽出して比較した。出現パターンに類似点は見られたものの、出現構成素に相違点も見られた。英語論文の中には先行研究及び当該研究で不足する事項に言及されているものが多く見られたが、日本語論文ではあまり見られなかった。これらの相違点をもとに教育的示唆を提示した。博士論文データの再分析。 )
University Malaya Press 2006年12月
「東南アジアにおける英語:その将来の展望と可能性」
東南アジアの新しい現実に即した英語学習をテーマとした論文の論集
本のサイズ:150mmx225mm 全306頁
総説・解説記事 他 【 表示 / 非表示 】
-
Writing Papers in English: A HyperCard Stack for Japanese Students
小林 薫
The Proceedings of The National Conference on Computers and Composition 1993 - 1994年04月
総説・解説(国際会議プロシーディングズ) 単著
英語で論文を書く際は、英語の論旨展開の法則に従わなければならないが、英語を母語としない学生の間では、このことが理解されていない場合が多く、結果的に意味の通らない論文を作成することにつながっている。本論では、日本語母語話者の学生に英語の論旨展開の法則を教えることを目的として著者が作成した教育用プログラム(HyperCard Stack)を、その背景にある理論と共に紹介している。
研究発表 【 表示 / 非表示 】
-
The Use of First-Person Pronoun “We” in Science Research Articles
Kaoru Kobayashi, Akiko Hagiwara, Mao Naito, Kenta Arai
JALT2021 International Conference (Online at the Edzil.la JALT2021) 2021年11月 - 2021年11月 The Japan Association for Language Teaching (JALT)
In this presentation, how and where the first-person pronoun “we” is used in research articles written in English by authors of different linguistic backgrounds will be discussed. A research article corpus was created to analyze the uses of “we” in different sections of research articles. The meta-textual uses of “we” were also examined using the verbs that collocate with “we.” The results show that “we” is widely used throughout science research articles.
-
A Comparison of Metadiscourse Markers in Scientific Research Abstracts: An Interlanguage Study
Akiko Hagiwara, Kaoru Kobayashi
AILA 2021 (Virtual, University of Groningen, Netherlands) 2021年08月 - 2021年08月 International Association of Applied Linguistics
We analyzed the use of metadiscourse markers in research abstracts written by Japanese EFL science majors (EFL corpus: 255 abstracts written by upper-level undergraduate and graduate students in life sciences, 46,717 words) in comparison with two referent corpora: 1,900 abstracts written by Japanese scientists (JS corpus: 353,798 words), and 1,900 abstracts written by scientists in English speaking countries (ES corpus: 340,813). We found learners used metadiscourse markers to describe concrete ideas such as the experiment's purpose and procedure, but their use of metadiscourse markers that connect abstract ideas in the introduction as well as in the conclusion was limited.
-
Does the impact factor influence language use in scientific research abstracts?
Hagiwara, Akiko; Kobayashi, Kaoru
The 21st Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences 2019年07月 - 2019年07月
-
The Use of First Person Pronouns in Bioscience Research Article Abstracts Among NS and NNS Researchers
Kobayashi, Kaoru Hagiwara, Akiko Fukuike, Mitsuki
The 57th JACET International Convention (Sendai, 2018) 2018年08月 - 2018年08月
-
The Use of Metadiscourse in Scientific Abstracts
Hagiwara, Akiko; Kobayashi, Kaoru; Fukuike, Mitsuki
JALT2017 International Conference (Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba)) 2017年11月 - 2017年11月 NPO The Japan Association for Language Teaching (JALT)
The uses of interactive metadiscourse at the beginning of a sentence in bioscience research article abstracts written in English were compared between NS (English L1) and NNS (Japanese L1) to identify the markers used and the difference between NS and NNS. Data confirmed overall similarity between the two groups with some characteristics among NNS that can be attributed to grammatical factors and writers' familiarity with the markers.
その他教育活動及び特記事項 【 表示 / 非表示 】
-
2007年04月-2008年03月
Computer Assisted Language Learning (CALL)授業
-
2010年09月
Life Science Text
-
2010年09月
Non-listeningとlisteningによる単語学習教材
-
2012年09月-2013年01月
英語による授業
-
2013年09月-2014年01月
英語による授業
学会・委員会等活動 【 表示 / 非表示 】
-
2004年09月-継続中
大学英語教育学会(JACET) English for Specific Purposes (ESP)研究会会員
-
2006年04月-2007年03月
大学英語教育学会(JACET) English for Specific Purposes (ESP)研究会 Assistant Chair
-
2006年04月-2012年03月
大学英語教育学会(JACET) English for Specific Purposes (ESP)研究会 Annual Report編集委員