2021/07/16 更新

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小林 薫 (コバヤシ カオル)

KOBAYASHI KAORU

教授

出身学校 【 表示 / 非表示

  • 1984年
    -
    1988年

    神戸女学院大学   文学部   英文学科   卒業

出身大学院 【 表示 / 非表示

  • 1990年09月
    -
    1991年10月

    ニューヨーク大学大学院  言語教育研究科  大学生及び成人の非英語話者を対象とした英語教授法専攻  修士課程  修了

  • 1991年09月
    -
    1992年10月

    ニューヨーク大学大学院  言語教育研究科  エジュケイショナル・コミュニケーションズ・アンド・テクノロジー専攻  修士課程  修了

  • 2000年06月
    -
    2003年03月

    マレーシア マラヤ大学  言語及び言語学学部  ジャンル分析専攻  博士課程  単位取得満期退学

留学歴 【 表示 / 非表示

  • 1990年09月
    -
    1991年10月

    ニューヨーク大学大学院   New York University School of Education, Health, Nursing and Arts Professions(現Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development)にて Teaching English to Non-English Speakers/College and Adults専攻(Master of Arts課程)入学

  • 1991年09月
    -
    1992年10月

    ニューヨーク大学大学院   New York University School of Education, Health, Nursing and Arts Professions(現Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development)にて Educational Communications and Technology専攻(Master of Arts課程)継続在籍

  • 2000年06月
    -
    2003年03月

    マレーシア マラヤ大学   University of Malaya Faculty of Languages and Linguistics にて Genre Analysis専攻(Doctor of Philosophy課程)入学

取得学位 【 表示 / 非表示

  • マレーシア マラヤ大学 -  ドクター・オブ・フィロソフィー (言語及び言語学)

  • ニューヨーク大学大学院 -  マスター・オブ・アーツ、エジュケイショナル・コミュニケーションズ・アンド・テクノロジー

  • ニューヨーク大学大学院 -  マスター・オブ・アーツ、大学生及び成人の非英語話者を対象とした英語教授法

  • 神戸女学院大学 -  文学士

学内職務経歴 【 表示 / 非表示

  • 2003年04月
    -
    継続中

    東京農業大学   応用生物科学部   非常勤講師  

  • 2017年04月
    -
    2018年09月

    東京農業大学   生命科学部   助教  

  • 2018年10月
    -
    2021年03月

    東京農業大学   生命科学部   准教授  

  • 2021年04月
    -
    継続中

    東京農業大学   生命科学部   教授  

所属学会・委員会 等 【 表示 / 非表示

  • 2004年09月
    -
    継続中
     

    大学英語教育学会(JACET)

  • 2005年04月
    -
    継続中
     

    全国語学教育学会(JALT)

  • 2017年05月
    -
    継続中
     

    言語科学会

専門分野(科研費分類) 【 表示 / 非表示

  • 英語教育学

  • 英語学

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • ジャンル分析

  • 単語学習指導

学位論文 【 表示 / 非表示

  • A Genre Analysis of English and Japanese Research Articles in the Field of Applied Linguistics: A Contrastive Study

    小林 薫

      2003年08月

    学位論文(博士)   単著

論文 【 表示 / 非表示

  • Influences of Vocabulary Learning Strategies Instruction on Bioscience Major Students’ Motivation: Gender Differences

    Kaoru Kobayashi, Andrea Little

    Annual Report of JACET-SIG on ESP   21   4 - 24   2020年03月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • Gender Differences in the Effects of Explicit Vocabulary Learning Strategies Training

    Kaoru Kobayashi, Andrea Little

    Journal of Second Language Teaching & Research   8 ( 1 ) 23 - 51   2020年01月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

  • The effect of explicit VLS instruction on the vocabulary learning behaviors of biology majors

    Kaoru Kobayashi & Andrea Little

    OnCUE Journal ( The Japan Association of Language Teachers College & University Educators Special Interest Group )  11 ( 2 ) 164 - 178   2018年12月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

    A previous study on vocabulary learning strategies (VLS) instruction for Japanese life science
    majors found that they preferred shallower VLS to those involving deeper processing for
    learning general science terminology. It also found that VLS instruction positively affected
    the vocabulary learning behaviors of self-management and input-seeking. These findings
    supported those of earlier researchers on the value of explicit VLS training for humanities
    majors in increasing the use of self-management and input-seeking strategies. The present
    study seeks to clarify how explicit VLS instruction of deeper memory strategies can affect
    the vocabulary learning behaviors of Japanese biology majors when studying ESP vocabulary.
    Pre- and post-instruction surveys were used to measure the change in their vocabulary
    learning behaviors. Statistical analyses including split-plot design ANOVA revealed that the
    VLS instruction was effective regardless of the students’ vocabulary size in self-management,
    input seeking, shallower memory strategies and intrinsic motivation.

  • 論文アブストラクトにおけるinteractional metadiscourseの使用ー英語話者と日本語話者の違いー

    萩原明子、福池深月、小林薫

    東京薬科大学研究紀要 ( 東京薬科大学 )  21   19 - 24   2018年03月  [査読有り]

    研究論文(大学,研究機関紀要)   共著

    英文研究論文のアブストラクトにおいて使用されるinteractional metadiscourse(執筆者の命題的情報や読者を議論に引き込むための機能的言語表現)に着目し、それらの使用が英語母語話者(NS)と非英語母語話者(NNS)の間で違いがあるかを、それぞれ1900編のアブストラクトをコーパス分析することにより検証した。結果hedgesの使用はNNSに多く、self-mentionsとengagement markersの使用はNSに多いことがわかった。

  • Explicit Instruction of Memory Vocabulary Learning Strategies in an ESP Context

    Kaoru Kobayashi & Andrea Little

    Journal of Second Language Teaching & Research ( University of Central Lancashire )  6 ( 1 ) 20 - 49   2018年01月  [査読有り]

    研究論文(学術雑誌)   共著

    Recent studies have shown that proficient language learners make substantial use of vocabulary learning strategies (VLS). The present study examines the effectiveness of explicit VLS instruction for learning biology terms for Japanese students who major in biology. The study also investigates which VLS are suitable for these students in accordance with their vocabulary size. The study demonstrates the efficacy of explicit memory VLS instruction in ESP settings, especially the strategy using affixes and roots.

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著書 【 表示 / 非表示

  • English in Southeast Asia: Prospects, Perspectives and Possibilities

    Azirah Hashim, Awang Had Salleh, Andy Kirkpatrick, Joan C. Kosta, Katie Dunworth, Janet Holmes, Kaoru Kobayashi, Sultan Al-Hazmi, David L. Prescott, Cynthia F.K.Lee, Aditi Bhatia, Phillip A. Towndrow, Lee Su Kim, Suraiya M. Ali, Tien, Hing-Yi, Ching-Yi and Liu, Kuan-Lin, Zuraidah Mohd. Don, Andrew Moody, Koh Soo Ling, Wain-Chin Chen, Mahmud Hasan Khan and Muhammed Shahriar Haque. (担当: 共著 , 担当範囲: 英語実験論文と日本語実験論文のResults and Discussion Sectionの構成を比較。構成素であるmoveの出現パターンを抽出して比較した。出現パターンに類似点は見られたものの、出現構成素に相違点も見られた。英語論文の中には先行研究及び当該研究で不足する事項に言及されているものが多く見られたが、日本語論文ではあまり見られなかった。これらの相違点をもとに教育的示唆を提示した。博士論文データの再分析。 )

    University Malaya Press  2006年12月

    「東南アジアにおける英語:その将来の展望と可能性」
    東南アジアの新しい現実に即した英語学習をテーマとした論文の論集

    本のサイズ:150mmx225mm 全306頁

総説・解説記事 他 【 表示 / 非表示

  • Writing Papers in English: A HyperCard Stack for Japanese Students

    小林 薫

    The Proceedings of The National Conference on Computers and Composition 1993   -   1994年04月

    総説・解説(国際会議プロシーディングズ)   単著

    英語で論文を書く際は、英語の論旨展開の法則に従わなければならないが、英語を母語としない学生の間では、このことが理解されていない場合が多く、結果的に意味の通らない論文を作成することにつながっている。本論では、日本語母語話者の学生に英語の論旨展開の法則を教えることを目的として著者が作成した教育用プログラム(HyperCard Stack)を、その背景にある理論と共に紹介している。

研究発表 【 表示 / 非表示

  • Does the impact factor influence language use in scientific research abstracts?

    Hagiwara, Akiko; Kobayashi, Kaoru

    The 21st Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences  2019年07月  -  2019年07月 

  • The Use of First Person Pronouns in Bioscience Research Article Abstracts Among NS and NNS Researchers

    Kobayashi, Kaoru Hagiwara, Akiko Fukuike, Mitsuki

    The 57th JACET International Convention (Sendai, 2018)  2018年08月  -  2018年08月 

  • The Use of Metadiscourse in Scientific Abstracts

    Hagiwara, Akiko; Kobayashi, Kaoru; Fukuike, Mitsuki

    JALT2017 International Conference  (Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba))  2017年11月  -  2017年11月  NPO The Japan Association for Language Teaching (JALT)

    The uses of interactive metadiscourse at the beginning of a sentence in bioscience research article abstracts written in English were compared between NS (English L1) and NNS (Japanese L1) to identify the markers used and the difference between NS and NNS. Data confirmed overall similarity between the two groups with some characteristics among NNS that can be attributed to grammatical factors and writers' familiarity with the markers.

  • The Effect of Explicit VLS Instruction on the Vocabulary Learning Behaviors of Japanese Biology Majors

    Andrea Little, Kaoru Kobayashi

    CUE ESP Symposium 2017  (Keio University Hiyoshi Campus)  2017年09月  -  2017年09月  JALT ESP (The Japan Association for Language Teaching, English for Specific Purposes Special Interest Group)

    This study examines how explicit vocabulary learning strategies instruction on deeper memory strategies affects Japanese biology majors’ vocabulary learning behaviors and strategy preferences in accordance with their vocabulary sizes. A Likert-scale survey was administered before and after the instruction. Statistical analyses including split-plot design ANOVA revealed that regardless of their vocabulary size, VLS instruction was effective in enhancing the students’ use of metacognitive strategies, especially for self-management, but not their deeper-strategy use.

  • The use of metadiscourse: A contrastive study between research article abstracts written by English and Japanese speakers

    Kaoru Kobayashi, Akiko Hagiwara, Mitsuki Fukuike

    言語科学会第19回国際年次大会  (京都女子大学)  2017年07月  -  2017年07月  言語科学会

    The present research aims to characterize how Japanese researchers (NNS) use interactional metadiscourse by comparing the occurrence of interactional metadiscourse resources in RA abstracts written by native speakers of English (NS) in the field of bioscience. The focus was on hedges, boosters, attitude markers, and self-mentions, based on Hyland’s taxonomy (Hyland, 2004: Hyland and Tse, 2004).

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その他教育活動及び特記事項 【 表示 / 非表示

  • 2007年04月
    -
    2008年03月

    Computer Assisted Language Learning (CALL)授業

  • 2010年09月
     
     

    Life Science Text

  • 2010年09月
     
     

    Non-listeningとlisteningによる単語学習教材

  • 2012年09月
    -
    2013年01月

    英語による授業

  • 2013年09月
    -
    2014年01月

    英語による授業

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学会・委員会等活動 【 表示 / 非表示

  • 2004年09月
    -
    継続中

    大学英語教育学会(JACET)   English for Specific Purposes (ESP)研究会会員

  • 2006年04月
    -
    2007年03月

    大学英語教育学会(JACET)   English for Specific Purposes (ESP)研究会 Assistant Chair

  • 2006年04月
    -
    2012年03月

    大学英語教育学会(JACET)   English for Specific Purposes (ESP)研究会 Annual Report編集委員