Updated on 2024/09/01

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KUMAZAWA Eriko

Professor

Title

Professor

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Degree 【 display / non-display

  • 博士(文学) ( 2003.02   早稲田大学 )

Employment Record in Research 【 display / non-display

  • 東京農業大学   教職・学術情報センター 教職課程   助教授

    2000.04 - 2004.03

  • Tokyo University of Agriculture   Teacher Education and Scientific Information   Teacher Education

    2004.04 - 2007.03

  • Tokyo University of Agriculture   Teacher Education and Scientific Information   Teacher Education   Associate Professor

    2007.04 - 2009.03

  • Tokyo University of Agriculture   Teacher Education and Scientific Information   Teacher Education   Professor

    2009.04

  • Tokyo University of Agriculture   Graduate School of Agriculture   Department of Environmental Symbiotic Studies   Professor

    2018.04 - 2023.03

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External Career 【 display / non-display

  • Azabu University   Docent

    2023.04

      More details

    Country:Japan

  • 慶應義塾大学社会学研究科   社会学研究科   非常勤講師

    2015.09 - 2016.03

      More details

    Country:Japan

  • 早稲田大学教育学部   教育学部   非常勤講師

    2014.04 - 2015.03

      More details

    Country:Japan

  • 英国オックスフォード大学ニッサン日本研究所アカデミック・ビジター(Academic Visitor of Nissan Institute of Japanese Studies, University of Oxford)、セント・アントニーズ・カレッジ・シニア・アソシエート(Senior Associate of St. Antony's College)   留学

    2009.09 - 2010.03

      More details

    Country:United Kingdom

  • 千葉経済大学経済学部   経済学部   非常勤講師

    2006.04 - 2008.03

      More details

    Country:Japan

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Professional Memberships 【 display / non-display

  • 化学史学会

    2022.08

  • European Association for Japanese Studies

    2010.04

  • European Association of Japanese Resource Specialists

    2009.09

  • 日本科学史学会

    2008.05

  • 明治維新史学会

    2000.08

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Research Areas 【 display / non-display

  • Humanities & Social Sciences / International relations

  • Humanities & Social Sciences / Sociology of education

  • Humanities & Social Sciences / Education

  • Humanities & Social Sciences / History of thought

  • Humanities & Social Sciences / Japanese history

Papers 【 display / non-display

  • Charllenge to be the First Female Veterinarian-A History of Veterinarian Training Education in Modern Japan- Reviewed

    KUMAZAWA Eriko

    JAPANESE JOURNAL OF VETERINARY HISTORY   ( 61 )   80 - 87   2024.02

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Japanese Society of Veterinary History  

  • 福沢諭吉と松平春嶽-大名華族の子弟教育と家の存続- Invited

    熊澤恵里子

    福沢諭吉年鑑   ( 50 )   145 - 165   2023.12

     More details

    Publisher:一般社団法人 福澤諭吉協会  

  • Development of ESD Materials on Biological Environment Using the Tropical Fruit Cacao Reviewed

    Yukako Abe and Eriko Kumazawa

    東京農業大学農学集報   67 ( 1 )   24 - 32   2022.07

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • A Study on the Practices of SDGs and ESD in Agricultural Education: Insights from Text Mining Analysis of Agricultural High School Teachers Using an Educational Practices Questionnaire Survey Reviewed

    Journal of ESD Research   ( 4 )   36 - 45   2021.08

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  • The Current Situation and Issues Concerning Japan Overseas Cooperation Volunteers(JOCV -Based on the Cacao Project Case in Matag-ob, Leyte, the Philippines- Reviewed

    The Current Situation and Issues Concerning Japan Overseas Cooperation Volunteers(JOCV -Based on the Cacao Project Case in Matag-ob, Leyte, the Philippines-

    The Current Situation and Issues Concerning Japan Overseas Cooperation Volunteers(JOCV -Based on the Cacao Project Case in Matag-ob, Leyte, the Philippines-   ( 27 )   13 - 20   2021.03

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books and Other Publications 【 display / non-display

  • 現代思想 12月臨時増刊号(第51巻第16号)平田篤胤

    齋藤英喜・山下久夫・小川豊生・宮地正人・松本久史・中川和明・熊澤恵里子・アンウォルソール・相澤みのり他( Role: Joint author ,  民衆はなぜ篤胤の語りに魅せられたのかー平田家三代と気吹舎)

    青土社  2023.12  ( ISBN:978-4-7917-1456-8

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    Total pages:510   Responsible for pages:368-373   Language:Japanese   Book type:Scholarly book

     篤胤が直接民衆に語りかけたのは古道学びを通してである。本稿では、篤胤の民衆への語りが士人をも巻き込んで全国へ広がり、維新期の学問と宗教をも動かす原動力となった事由を平田家三代の気吹舎関係史料から考察した。
    ・古道学びの原点としての「講釈」/民衆の心の安寧と篤胤信仰/民衆をつなぐ気吹舎の学び/知の発信地としての気吹舎/進化する気吹舎-和魂万国才
    参考:拙著「明治初年の大学校問題と国学-「平田家資料」を中心として-」(『幕末維新期における教育の近代化に関する研究』風間書房、2007、第8章)

  • A Plan to Create Japanese First Female Veterinarian- The History of Veterinary Medicine Education in Modern Japan

    Eriko Kumazawa( Role: Sole author)

    2022.03 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 幕末の福井藩

    本川幹男・熊澤恵里子・内田好美・長野栄俊・平野竣幸・柳沢芙美子( Role: Joint author)

    岩田書院  2020.03 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 明治前期中学校形成史 府県別編Ⅳ北陸東海

    神辺靖光・米田俊彦・田中智子・熊澤恵里子・杉浦由香里・池田雅則( Role: Joint author)

    梓出版社  2018.10 

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

  • 就学告諭と近代教育の形成

    川村肇・荒井明夫編( Role: Joint author)

    東京大学出版会  2016.02  ( ISBN:978-4-13-056224-9

     More details

    Language:Japanese   Book type:Scholarly book

    科研費出版助成金獲得による刊行。第2次就学告諭研究会共同研究の成果。熊澤は第2部「地域における就学告諭と小学校設立」において、附論2「壬申ノ学則前文ハ不朽ノ公法ト云ふヘシ―学制布告書と福井」を執筆した。また、第3部「資料編」の埼玉県、東京都、福井県の資料について担当した。

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Misc 【 display / non-display

  • 天野真志『幕末の学問・思想と政治運動-気吹舎の学事と周旋-』

    熊澤恵里子

    明治維新史研究   ( 22 )   76 - 81   2023.03

     More details

    Publishing type:Book review, literature introduction, etc.   Publisher:明治維新史学会  

  • 『学問のすゝめ』と大名華族 Invited

    熊澤恵里子

    『福澤手帖』   ( 193 )   12 - 15   2022.06

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

  • 福井藩士の洋学修業 Invited Reviewed

    熊澤恵里子

    洋学史研究事典   321 - 321   2021.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 書評と紹介 樋口雄彦著『幕末維新期の洋学と幕臣』 Invited

    熊澤恵里子

    日本歴史   ( 868 )   99 - 101   2020.09

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  • 早稲田・白山・駒込を訪ねて Invited

    熊澤恵里子

    福澤手帖   174 ( 174 )   28 - 32   2017.09

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)   Publisher:福澤諭吉協会  

    第26回一日史蹟見学会参加記、護国寺・大隈重信墓所・早稲田大学・大隈庭園・高田牧舎・東洋大学井上円了記念博物館へ見学会について。

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Scientific Research Funds Acquisition Results 【 display / non-display

  • 欧米農学導入期における札幌農学校および駒場農学校の総合的研究

    2020.04 - 2024.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

    熊澤恵里子

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  • 日欧米史料による帝国大学農科大学の総合的研究

    2015.04 - 2018.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    研究代表者:熊澤恵里子

  • 明治期大名華族の海外留学と地域再生

    2012.04 - 2015.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    研究代表者熊澤恵里子。明治期の大名華族子弟の海外留学が旧領地の再生にどのように生かされたのか、などについて、越前松平家18代当主松平康荘の英国農学修行と帰国後の試農場の創設を中心に検討する。

  • 民衆の学びをめぐる史的交渉についての実証的地域研究-就学告諭を結節点に-

    2010.04 - 2014.03

    科学研究費補助金  基盤研究(B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    研究代表者:川村肇(独協大学)。就学告諭研究会のメンバーによる学制期前後の各府県を事例とした調査に基づいた実証的地域研究。熊澤は福井県を担当した。福井藩・福井市の他、大野藩・大野市の藩校から小学校・中学校への展開課程を検討した。

  • 日英史料による西周の普通学(コモンサイエンス)に関する研究

    2009.04 - 2012.03

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    研究代表者熊澤恵里子。

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Presentations 【 display / non-display

  • 近代日本の獣医養成教育-札幌農学校と駒場農学校との比較から-

    熊澤 恵里子

    教育史学会  2023.09  教育史学会

     More details

    Event date: 2023.09

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:北海道大学  

  • 欧米農学導入期における農芸化学 International conference

    熊澤 恵里子

    2023年度化学史学会年会一般講演  2023.07  日本化学史学会

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    Event date: 2023.07

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:一橋大学  

     欧米農学導入期の農芸化学の教育に携わった外国人教師の雇用契約及び教育・研究活動ならびに提言等に着目し, その実態から, 日本政府や文部省が高等教育における農芸化学の専門性をどう理解していたのかを明らかにし, 日本の農学教育における「農芸化学」設置の意義を検討した.
     駒場農学校における農芸化学は、設置の目的、授業科目なども綿密に計画され準備された。これは岩倉使節団・岩山敬義らによる農業及び農学校視察によるところが大きい。なかでも、英国王立サイレンセスター農学校を中心に農学・獣医学・農芸化学の教師を雇用した点は、その後雇用されたドイツ人教師の高評価には及ばないが、近代農学導入期の礎を築いたと位置付けられる。農芸化学教師キンチについては、日本の風土への理解が不十分であったため実験成果が上がらなかったことが生徒から指摘される一方で、チャーチの実験指南書を使用し、系統的な実験授業を行った。王立農学校はローザムステッド農事試験場を介してドイツの農芸化学者とも繋がっており、キンチからケルネルへの教育・研究活動の移行もスムーズに行われたと考えられる。
     札幌農学校における農芸化学は、米国農学導入期に自然科学系分野の教育が十分用意されていなかったために、専門基礎教育から専門教育へ, 化学から農芸化学へのカリキュラムが不十分であった。また、化学教師ストックブリッジの提言にもかかわらず、学理と応用の基本である実地調査と研究, また, 仮説・実験・検証の連続性への認識が不十分であった.
     駒場農学校と札幌農学校の比較検討により、農学校における農芸化学設置は, 農学における自然科学及び専門基礎の重要性を明確にした点に意義を有していると考える。

  • 幻の女性獣医第一号-近代日本の獣医養成教育史- Invited

    熊澤 恵里子

    第93回日本獣医史学会研究発表会  2023.04  日本獣医史学会

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    Event date: 2023.04

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:日本獣医生命科学大学   Country:Japan  

  • 小学校設立から福井県尋常中学校成立までー福井県の学校教育形成史- Invited

    熊澤 恵里子

    学制150周年記念企画展 学校150年物語特別講演会  福井県教育総合研究所 教育博物館

     More details

    Event date: 2022.11

    Language:Japanese  

    Venue:福井県   Country:Japan  

  • 福沢諭吉と松平春嶽-大名華族の子弟教育と家の存続- Invited International conference

    熊澤 恵里子

    福沢諭吉協会第142回土曜セミナー  2022.09 

     More details

    Event date: 2022.09

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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Symposium 【 display / non-display

  • 歴史探訪:講演会 福井ゆかりの品川の旅 幕末から明治へ~春嶽公の軌跡をたどる~

    みんなの会議室 RoomB  2019.10  -  2019.10

Social Activities 【 display / non-display

  • 東京都立園芸高等学校全日制課程 学校運営連絡協議会協議委員及び評価委員

    Role(s): Logistic support

    2023.04 - 2024.03

  • 福井県教育総合研究所教育博物館研究協力委員

    Role(s): Consultant

    福井県教育総合研究所  2017.06

  • 世田谷区立桜丘中学校学校評価委員長

    2010.04 - 2015.03

     More details

    世田谷区立中学校の学校評価アンケート結果、保護者・生徒のヒアリング調査の結果から、学校改善のためのアドバイスを行う。

  • 国立歴史民俗博物館共同研究員

    2004.04 - 2005.03

  • 国立歴史民俗博物館展示プロジェクト委員

    2003.12 - 2004.12

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Basic stance of industry-university cooperation 【 display / non-display

  • 豊かな人格形成のための方向性を提案したい。

Attractiveness of Research 【 display / non-display

  • 本学教職課程は、単なる資格取得ではなく、人間性・社会性・専門性の3つを柱とする全人格形成としての教員養成を目指している。