Papers - TAKEUCHI Yasushi
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路盤の圧縮ひずみに着目したアスファルト舗装の健全度評価手法の検討 Reviewed
山本 尚毅, 竹内 康, 若林 由弥, 渡邉 一弘
土木学会論文集 79 ( 21 ) 1 - 8 2024.03
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal) Publisher:土木学会
2016年に策定された「舗装点検要領」では,舗装の長寿命化やライフサイクルコストの削減に向けて,表層や基層の適時修繕により,路盤以下の層を保護することの重要性を示している.また,舗装の早期劣化区間では,詳細調査を実施することが示されており,主な詳細調査として,FWDたわみ量調査が広く活用されている.FWDたわみ量を用いた健全度評価手法は,D0たわみ量により舗装全体の支持力を評価する方法や,多層弾性理論に基づく逆解析により弾性係数を評価する方法が一般的である.本稿では,アメリカのNCHRP(全米共同道路研究プログラム)で報告されている粒状路盤層上面の圧縮ひずみの評価式に着目し,実道で取得したFWDデータを用いてアスファルト舗装の評価手法への適用に向けた検討を行ったので,その結果を報告する.
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アスファルト舗装の路床における小型FWD試験の多層弾性理論による順解析
齋藤 賢人, 山本 尚毅, 山中 光一, 川名 太, 竹内 康
土木学会論文集 79 ( 21 ) 23-21012 2024.03
Authorship:Last author Publisher:土木学会
路床のレジリエントモデュラス試験(以下Mr試験)の結果は,米国の力学的・経験的舗装設計ガイドなどの舗装の理論的構造設計に用いられている.ただし,Mr試験の実施には多くの時間と費用がかかることから,現場試験である小型FWD試験などを用いて,Mrを推定することが望ましい.そこで,車道として供用されている舗装の路床において,小型FWD試験の計測結果とMrの関係を把握できれば,舗装の理論的構造設計の普及と高度化に貢献できると考えられる.本研究では,アスファルト舗装の路床を対象として,Mrを入力パラメータとした多層弾性理論による小型FWD試験の順解析を行った.その結果,動的効果を考慮した順解析から得られる載荷中心のたわみは,小型FWDで計測されたたわみとよく一致することが明らかとなった.
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RELATIONSHIP BETWEEN HEAVILY TRAFFICKED ASPHALT PAVEMENT SOUNDNESS EVALUATION INDEX AND GRANULAR BASE COMPRESSIVE STRAIN USING FWD DATA
TAKEUCHI Yasushi, YAMAMOTO Naoki, KAWANA Futoshi, YABU Masayuki, WATANABE Kazuhiro
Japanese Journal of JSCE 81 ( 2 ) n/a 2025
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> In order to evaluate the soundness of the granular base course by FWD for heavily trafficked asphalt pavement, the authors proposed a simple compressive strain prediction model using the base damage index (BDI) obtained directly from the FWD deflection curve which based on the relationship between BDI and the compressive strain on the surface of the granular base obtained from the multi-layered elastic analysis. In this study, we added data to improve the reliability of the compressive strain prediction model and its temperature-correct equation and examined about the relationship between compressive strain and various FWD based soundness evaluation indices of asphalt pavement shown in existing technical books. As the results, a soundness evaluation method for asphalt pavement by combining compressive strain with existing evaluation indices was proposed in this study.</p>
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RELATIONSHIP BETWEEN DAMAGE OF ASPHALT MIXTURE LAYER AND COMPRESSIVE STRAIN OF GRANULAR BASE ON HEAVY TRAFFIC ROUTES
YAMAMOTO Naoki, TAKEUCHI Yasushi, TAKADA Koki, WAKABAYASHI Yuya, KUWABARA Masaaki, WATANABE Kazuhiro
Infrastructure Maintenance Practices 4 ( 1 ) 182 - 190 2025
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> Road managers are required to manage pavements efficiently under budget constraints. One of the management strategies for asphalt pavements is to use the granular base layer semi-permanently and to replace the asphalt layer repeatedly. In order to realize such management, it is important to keep the load on the granular base layer below a certain level, and the vertical compressive strain on the top surface of the granular base layer is considered as an indicator to grasp this load. In this study, we conducted excavation surveys at three different locations along the same national highway, and verified the relationship between the compressive strain of the base and the degree of damage to the asphalt and granular base layers. The results showed that the degree of damage to the asphalt layer tended to be greater at locations where the compressive strain was greater. On the other hand, there was no difference in the density of the granular base layer, but the bearing capacity below the granular base layer tended to be smaller at locations where the compressive strain was greater.</p>
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COMPRESSIVE STRAIN ESTIMATION METHOD OF GRANULAR BASE OF ASPHALT PAVEMENT USING FWD DEFLECTION CURVETURE
TAKEUCHI Yasushi, YAMAMOTO Naoki, KAWANA Futoshi, YABU Masayuki, WATANABE Kazuhiro
Infrastructure Maintenance Practices 3 ( 1 ) 40 - 47 2024
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> In this study, as a method for evaluating the soundness of the granular base directly from the FWD deflection shape, we focused on the granular base compressive strain prediction equation shown in the NCHRP report. Then, the accuracy of the NCHRP’s prediction formula was using the FWD survey results on the national highway was verified, and based on the FWD operating conditions in Japan, a new prediction equation establish method was examined. As a result, it was found that the prediction equation of NCHRP tends to deviate from analytical results of FWD using the multilayered elasticity theory (MLET). In addition, the MLET analysis results based on the FWD operating conditions in Japan were used to formulate the compressive strain prediction equation and the temperature correction equation, and the threshold for the compressive strain soundness evaluation was shown.</p>
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Evaluation of the Effect of Interlayer Bonding Condition on the Deterioration of Asphalt Pavement
Wakabayashi Yuya, Takeuchi Yasushi, Kawana Futoshi, Watanabe Kazuhiro
Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2677 ( 7 ) 500 - 508 2023.02
Publisher:SAGE Publications
<jats:p> In this study, to investigate the effect of interlayer bonding condition on the deterioration of asphalt pavement, we conducted numerical analysis based on multi-layer elastic theory, verification of numerical analysis results by experiments on a full-scale test track, and comparison of the progress of deterioration based on accelerated loading tests conducted on the test pavement. Firstly, the analysis indicated that stronger tensile strain could occur on the upper side of the interlayer when the interlayer bonding weakens. Furthermore, the test pavement simulating interlayer debonding showed the same strain tendency as the analysis. These results suggest that if the interlayer debonding continues, the pavement may suffer early fatigue failure. On the other hand, there are some results that are not consistent with those of the analysis, such as the magnitude of deflection in the test pavement; thus, further investigation is required. Furthermore, because of the accelerated loading on the test pavement, the sections where the layers were debonded immediately after construction became bonded. Since the deflection of the test pavement did not change significantly from that immediately after construction, and no conspicuous damage such as cracks was observed on the road surface, it is considered necessary to continue follow-up surveys. </jats:p>
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EVALUATION OF PROBABILITY CHARACTERISTIC OF THE STRAIN OCCUREED IN THE ASPHALT PAVEMENT USING THE MONTE CARLO SIMULATION
KAWANA Futoshi, KOUNO Asako, TAKEUCHI Yasushi
Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. E1 (Pavement Engineering) 78 ( 2 ) I_100 - I_108 2023
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> In this study, to evaluate the influence of variability of the design variable on calculated strain for asphalt pavement, Monte Carlo simulation was demonstrated. The results are summarized as follows. (1) The design parameters having the greatest influence on the horizontal strain variability at the bottom of the asphalt layer are asphalt elastic modulus, base elastic modulus and asphalt thickness. (2) The design parameters having the greatest influence on the vertical strain variability at the top of the subgrade are layer thickness, subgrade elastic modulus and subgrade Poisson’s ratio. (3) In the case of thick asphalt layer, it was confirmed that the coefficient of variation of the strain became the constant value without depending on pavement structure and elastic modulus if coefficient of variation of each design variable was given. (4) On the other hand, when thickness of asphalt layer was thin, coefficient of variation of the strain greatly changed depending on pavement structure and elastic modulus.</p>
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STUDY ON THE RELATIVE EQUATION BETWEEN SUBGRADE CBR AND ELASTIC MODULUS
IKEDA Akane, YMANAKA Kohichi, TAKEUCHI Yasushi, KAWABATA Shinichiro, SEKINE Etsuo
Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. E1 (Pavement Engineering) 78 ( 2 ) I_240 - I_247 2023
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> The Subcommittee on Pavement Materials of the Committee on Pavement Engineering of the Japan Society of Civil Engineers conducted CBR testing and resilient modulus testing using sandy soil as simultaneous tests to study the strength and deformation characteristics of subgrade soils. The results showed that not only the moisture ratio but also the dry density had a significant effect on <i>CBR</i>, since its variation at the same dry density was great. Resilient modulus was also found to be greatly affected by dry density and moisture ratio as in the case of <i>CBR</i>. The relationship between <i>CBR</i> and elastic modulus was examined in domestic and foreign studies, including the results of this study, and it was found that the elastic modulus was widely distributed within the regression line of 5×<i>CBR</i> to 20×<i>CBR</i> for the same <i>CBR</i>.</p>
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Development of green infrastructure construction method applying plastic rainwater storage structure suitable for load resistance to planting base.
TAZAKI Kazuhiro, WATANABE Sachiko, IRIE Teruaki, FURUHATA Taiga, TAKEDA Kazuaki, TAKEUCHI Yasushi, SUZUKI Ayumu, HAMANO Masayuki, OSAWA Ayuko
Technical Reports of Landscape Architecture 2 ( 0 ) 20 - 25 2023
Language:Japanese Publisher:Japanese Institute of Landscape Architecture
<p>This study reports development of green infrastructure construction method applying plastic rainwater storage structure suitable for load resistance to planting base. Observation items in this study are water level, moisture content, soil temperature, and heat index, and test surveys are soil hardness test, permeability test, and root elongation. As a result of this research, the planting base has a pF value within the range of 1.5 to 2.7, which is an effective value for plant growth. In the control plot, there was a tendency for excessive humidity (pF value: 1.2 to 1.4), and a value outside the effective value for growth was observed. Under the shade of greenery, the daytime temperature is about 3°C lower than the surface of the pavement. In the one year after green infrastructure construction method applying plastic rainwater storage structure to planting base, it was confirmed that Zelkova serrata and Liquidambar styraciflua showed elongation of the root and vigorous rooting of fine roots in both 100% and 50% filling of the planting base soil. This study showed the effectiveness of the green infrastructure construction method that applied rainwater storage structure to the planting base for roadside trees.</p>
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RE-EVALUATION OF STRUCTURAL DEGRADATION IN CONCRETE PAVEMENT WITH FWD DYNAMIC BACK-ANALYSIS
NISHIZAWA Tatsuo, TERADA Masaru, YABU Masayuki, KOYANAGAWA Masashi, TAKEUCHI Yasushi
Japanese Journal of JSCE 79 ( 4 ) n/a 2023
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> In this study, a dynamic back-analysis method that estimates degradation stage as well as layer modulus from FWD deflection basin was developed. Using the developed method, effects of dynamic loading of FWD test on structural evaluation of back-analysis for concrete pavement was investigated. FWD test data measured on the concrete test pavement on the circular accelerating pavement testing (ATP) facility was analyzed with static and dynamic back-analysis. As a whole, although dynamic back-analysis evaluates slightly more serious degradation stage and higher bending stress than static one, it was found that the evaluated results with both analysis methods are not so much different with each other.</p>
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YAMAMOTO Naoki, TAKEUCHI Yasushi, WAKABAYASHI Yuya, WATANABE Kazuhiro
Japanese Journal of JSCE 79 ( 21 ) n/a 2023
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> The Pavement Inspection Procedure, developed in 2016, indicates the importance of protecting the layers below the base by timely repair of the surface and base layers to extend the life of the pavement and reduce life cycle costs. It also indicates that a detailed investigation should be conducted in early deteriorated sections because damage to the layers below the base layer is suspected. As the main detailed investigation, the FWD deflection survey is widely utilized, and the method to evaluate the bearing capacity of the entire pavement by D<sub>0</sub> deflection or the method to evaluate the elastic modulus by inverse analysis based on the multi-layer elasticity theory are commonly used. In this paper, we focus on the compressive strain on the top surface of granular base layer, which is reported by NCHRP (National Cooperative Highway Research Program) in the U.S., and discuss its application to the evaluation method of asphalt pavements.</p>
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博物館でのインクルーシブ展示の試み ー地域創成科学科展を事例としてー Reviewed
町田 怜子, 竹内 康, 藤川 智紀, 下嶋 聖
日本視覚障害理科教育研究会、JASEB NEWS LETTER 43 2023
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小型FWDを用いた路床のレジリエントモデュラスの材料定数推定手法の提案 Reviewed
竹内 康・川名 太・山中 光一・木幡 行宏・関根 悦夫
土木学会論文集E1(舗装工学) 78 ( 1 ) 40 - 51 2022.05
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
舗装の理論的構造設計において適切な路床剛性評価を行えるようにすることを目的とし,現場において迅速に測定可能な小型FWD 試験結果から,多層弾性理論を用いてMr の算出に用いる材料定数の推定方法について検討を行った.その結果,多層弾性理論による順解析より計算着目点が設定できること,計算着目点における載荷時の応力状態からMr の回帰式を用いて材料定数を求められることがわかった.また,過去のMr 試験結果を用いた算定結果より,路床面からの計算着目点の深さと路床の弾性係数は1 次関数で近似できることがわかった.
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Changes in Growth of <i>Egeria densa</i> in Shading Conditions
ASAI Toshimitsu, FUJIKAWA Tomonori, TAKEUCHI Yasushi, SUZUKI Shinichi, NAKAMURA Yoshio
Transactions of The Japanese Society of Irrigation, Drainage and Rural Engineering 90 ( 1 ) I_209 - I_216 2022
Language:Japanese Publisher:The Japanese Society of Irrigation, Drainage and Rural Engineering
<p>This study aimed to develop a new method to control <i>Egeria densa</i>, which overgrows in agricultural irrigation canals. We conducted two experiments (one in the laboratory and one in the field), focused on changes in light conditions and the growth of <i>E. densa</i>. In the laboratory experiment, the maximum tensile load of the stems was significantly reduced when the light was shaded to about 20 μmol·m<sup>-2</sup>·s<sup>-1 </sup>(1,400 lx). We discovered that shading exerted a significant negative effect on the number of roots. Furthermore, in the field experiment, which was conducted in an actual agricultural canal, the maximum tensile load on stems was reduced in both the 85-90% and 95-98% shade plots. In particular, in the 95-98% shade plot, the tensile load was reduced to about half of that in the control plot (non-shade) during the high grow season from August to October.</p>
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路床のレジリエントモデュラス を用いた小型FWD 試験の順解析 Reviewed
山中 光一・竹内 康・川名 太・峯岸 邦夫
土木学会論文集E1(舗装工学) 77 ( 2 ) I_225 - I_231 2021.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では,既往の研究では整合性が確認されていなかった小型FWD試験とMr試験の関係を検証するために,関東ローム地盤を対称にこれらの試験を実施するとともに多層弾性理論による順解析を行い理論的検討を行った.その結果,載荷時間および接地圧分布の影響を考慮することで両試験結果は良く一致することが確認できた.
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円形走行路載荷試験におけるコンクリート舗装の長期的な荷重支持性能のFWDによる評価 Reviewed
西澤 辰男, 寺田 剛, 藪 雅行, 小梁川 雅, 竹内 康
土木学会論文集E1(舗装工学) 77 ( 1 ) 39 - 52 2021.12
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
土木研究所円形走行路に施工したコンクリート舗装に49kN換算の輪荷重を520万回作用させた後の構造評価を3DFEMにより行った。その結果,コンクリート版中央部での劣化は殆ど進行していないが,ひび割れ部での劣化進行は非常に早いことが示唆された。
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FWDによる円形⾛⾏路載荷試験におけるコンクリート舗装の構造的変化の評価 Reviewed
⻄澤 ⾠男・⼩梁川 雅・⽵内 康・寺⽥ 剛・藪 雅⾏
土木学会論文集E1(舗装工学) 76巻 ( 2号 ) I_45 - I_52 2020.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
コンクリート舗装の長期的な耐久性を確認するために,土木研究所円形走行路に建設した試験舗装に49kN 換算輪数120 万輪を走行させて構造評価を行った結果,中央部での劣化は
ほとんど進行していないが,ひび割れ部での劣化の進行は非常に早いことがわかった. -
車両重量調査結果のコンクリート舗装設計への適用に関する検討 Reviewed
竹内 康・西澤辰男・川名太・桑原正明・小梁川雅
土木学会論文集E1(舗装工学) 76巻 ( 2号 ) I_21 - I_28 2020.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
国土交通省による車両重量調査結果のコンクリート舗装の版厚設計への適用方法について検討した。その結果,12時間毎に集計される輪荷重群は,版厚設計に直接的に使用できること,現行の設計法で求められるコンクリート版の疲労度は,12時間の輪荷重群を用いた場合に比べて大きく算定されることがわかった.
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遮光ネットによる農業用水路のオオカナダモ駆除効果の検討 Reviewed
浅井俊光,藤川智紀,竹内 康,中村好男,鈴木伸一*
水土の知(農業農村工学会誌) 88 ( 11 ) 893 - 897 2020.11
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
オオカナダモ(Egeria densa Planch.)は南米原産の沈水植物で,近年,在来種への影響や農業用水路内での通水阻害などが問題視されている。神奈川県小田原市の鬼柳堰において,実際に農業用水路内に繁茂したオオカナダモに対して,遮光率が85~90%,95~98%の2つの遮光ネットを展張し遮光実験を行った。その結果,茎部引張強度の著しい低下や葉色の変化,枯損,株の消失など,高い駆除効果が認められた。
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STRUCTURAL CHANGES OF CONCRETE PAVEMENT ON CIRCULAR ACCELERRATED PEVENENT TESTING FACILITY
NISHIZAWA Tatsuo, KOYANAGAWA Masashi, TAKEUCHI Yasushi, TERADA Masaru, YABU Masayuki
Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. E1 (Pavement Engineering) 76 ( 2 ) I_45 - I_52 2020
Language:Japanese Publisher:Japan Society of Civil Engineers
<p> In this study, test sections of concrete pavement were constructed on the circular accelerated pavement testing (APT) facility and subjected to 1.2 million of 49kN equivalent standard wheel loads. The test pavement has sections with and without steel mesh in concrete slab and asphalt interlayer under the slab to investigate the effect of these devices. During the loading, FWD tests were conducted periodically and the sturactural changes were evaluated with FWD backanalysis, which considered the degradation process with 3DFEM models. The analysis revealed that interior parts of the slabs did not significantly degrade, while transverse cracks exibited severe degradation. Also, it was estimated that no void formed at the transverse joint, except for two joints on the asphalt interlayer.</p>
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FWDによる円形路載荷試験におけるコンクリート舗装の構造的変化の評価 Reviewed
竹内 康, 藪 雅行
土木学会論文集E1(舗装工学) 76 2020
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全国の直轄国道点検データを用いた劣化傾向把握と信頼性を考慮した予測結果評価 Reviewed
鈴木 達朗, 吉沢 仁, 井上 浩一, 中須賀 聡, 竹内 康*
土木学会論文集E1(舗装工学) 75 巻 ( 2 号 ) I_17 - I_24 2019.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
全国の直轄国道における路面性状調査結果を分析し,交通区分別に舗装のひび割れ率に関する劣化進行速度を求めるとともに,劣化曲線を作成した。
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Examination on road surfacelower cavity investigation method using portable FWD and GPR Reviewed
JOMOTO,Masakazu ,TAKEUCHI, Yasushi,AOKI,Masashige
Proceedings of 8th Japan-China Workshop on Pavement Technologies 8 1 - 12 2018.11
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
近年,中国や韓国においても問題視されている道路舗装の路面下に発生した空洞を電磁波レーダと小型FWDを用いて探査する方法について論じた.電磁波レーダのみでは見落とすような路面下空洞を効率良く検知できることを示した.
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遊具からの落下に対する安全性を考慮した歩行者系舗装の表層材厚さの設計法の提案 Reviewed
青木政樹,竹内康*,城本政一,川名太
土木学会論文集E1(舗装工学) 73 ( 3 ) I_45 - I_51 2017.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では,HIC 試験により求まる安全な落下高さを歩行者系舗装の構造設計法の枠組みに取り入れることを目的に,路面弾性係数と安全な落下高さの相関性を求め,遊具からの落下に対する安全性を考慮した舗装の表層厚さの設計法について検討した.
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最大たわみを用いた動的逆解析 の舗装構造評価への適用性検討
川名 太,渡邉 真一,竹内 康,松井 邦人
土木学会論文集E1(舗装工学) 73 ( 3 ) I_19 - I_26 2017.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
順解析に動的解析を組み込み,それによって算定されたたわみの時系列データより最大値を抽出し,FWD 試験で得られたたわみと一致するような舗装構造を推定する逆解析手法の舗装構造評価への適用性を検討した.
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Development of a Device for Measuring the Load Bearing Capacity of a Farm Road Reviewed
KOJI WATANABE, FUTOSHI KAWANA, YASUSHI TAKEUCHI
International Journal of Environmental and Rural Development 8 ( 1 ) 49 - 55 2017.08
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
走行しながら舗装路面のたわみを計測する装置(MWD)を開発し,茨城県つくば市の農道にて試験走行を行うとともに,FWD試験機との相関性について検討した.その結果,MWDは十分な精度を有していることを確認した.
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衝撃吸収性を考慮した歩行者系舗装の構造設計方法の適用性に関する実験的検証 Reviewed
青木雅樹,竹内康*,城本政一,川名太
土木学会論文集E1(舗装工学) 72 ( 3 ) I_187 - I_193 2016.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
層厚等の異なる26種類の試験舗装に対して路面弾性係数の評価を行い,室内試験で得られた結果と比較することで,衝撃吸収性を考慮した舗装厚設計法の適用性を確認した.
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温度解析とFEM解析に基づいたコンクリート舗装の温度応力算定法 Reviewed
西澤 辰男, 小梁川 雅, 竹内 康, 久保 和幸, 吉本 徹
土木学会論文集E1(舗装工学) 72 ( 3 ) I_105 - I_113 2016.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
コンクリート舗装の構造設計において重要な温度応力算定のために,1次元熱伝導方程式によりコンクリート版内の温度を予測し.それに基づいて3次元有限要素法(3DFEM)によって直接温度応力を計算する方法を開発した.
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東京農業大学における東日本大震災に関するこれまでの研究 Reviewed
藤川 智紀, 中村 貴彦, 岡澤 宏, 竹内 康, 細野 衛, 宮林 茂幸
水土の知(農業農村工学会誌) 84 ( 6 ) 505 - 508 2016.06
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
東日本大震災発生直後より東京農業大学で実施された復興プロジェクトのうち,3Dマッピングシステムによる被災状況の把握や水田における簡易な除塩技術の検討など,農業農村工学に関連する研究を紹介した。
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接地圧分布を考慮した動的逆解析の適用性に関する検討 Reviewed
川名太,中村博康,高橋茂樹,竹内康,松井邦人
土木学会論文集E1(舗装工学) 71 ( 3 ) I_145 - I_152 2015.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
インバースパラボリック分布,パラボリック分布および等分布の接地圧分布が設定できる動的逆解析プログラムを開発し,載荷板の接地圧分布が動的逆解析の推定値に与える影響を評価した.
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Study on gradation criterion of bedding sand for filtration stability in Japan Reviewed
Y. TAKEUCHI, M.Hayashi, K.Matsumoto and N. Ueda
Proc. of Int. Conf. on Concrete Block Pavement 11 1 - 13 2015.09
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In this study, in order to reproduce joint sand movement into bedding sand layer by penetrated water (rainfall), a simple apparatus for laboratory testing was developed. And a water penetration test by this apparatus and the permeability test using several kinds of bedding sand and joint sand that met a Japanese standard were carried out. As the results, the filtration stability criteria of bedding sand gradation was proposed.
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信頼度に応じた路盤厚設計曲線を用いたコンクリート舗装の2層系路盤設計法の検討 Reviewed
竹内康,小梁川雅,川名太,西澤辰男,堀内智司
土木学会論文集E1(舗装工学) 70 ( 3 ) I_49 - I_55 2014.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
我々の研究グループでは,土木研究所内に施工した実大コンクリート舗装および実大路盤試験区での路盤支持力測定試験結果および既往の支持力測定結果を統計分析し,信頼性分析結果に基づいて信頼度に応じたクラッシャラン,粒度調整砕石,セメント安定処理路盤の路盤厚設計曲線を提案した.しかし,2層系路盤を構築する場合についての検討は行っていない.そこで本研究では,モンテカルロシミュレーションによって信頼度が異なる路盤厚設計曲線を用いた場合の2層系路盤上での支持力がどの程度になるかを検討し,簡易な信頼度算出方法を提案した.
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Effects of Coastal Road Spacing on Deposition of Tsunami-Borne Sand Reviewed
YOUKI MAEDA, HIROMU OKAZAWA, YASUSHI TAKEUCHI, TOMONORI FUJIKAWA, SHIGEYUKI MIYABAYASHI
International Journal of Rura and Environemntal Development 5 ( 1 ) 77 - 81 2014.04
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
In this study,the effect of roads and each additional measure in controlling sand deposition caused by Tsunami was examined. And the effective interval of roads installed parallel to the coastline in mitigating Tsunami damage was explored by using a laboratory flume. As the results, it was clarified that the amount of sand controlled by the roads increases with increase in the road interval and that a reduction of 98% or more was achieved.
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農道の設計および機能保全における自動車荷重の一考察 Reviewed
緒方英彦,坂本康文,竹内康
農業農村工学会誌 82 ( 2 ) 131 - 135 2014.02
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本論文では,要求性能に基づいた性能照査型の農道の設計および機能保全に資することを目的として,農道における自動車荷重の前・後輪荷重の分担比の特徴について調査した。その結果,自動車検査表の前・後輪荷重の分担比から,荷物等積載時に農道に作用する輪荷重を評価できることがわかった。
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Study of the cavity problem under the pavement caused by the earthquake in 2011 Reviewed International journal
Futoshi KAWANA, Yasushi TAKEUCHI, Masaru TERADA, Kazuyuki KUBO, Kunihito MATSUI
ISAP Conference 2014 419 - 426 2014
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
2011年東北地方太平洋沖地震における舗装の損傷の傾向分析を行った.また,FWD試験およびGPR試験を併用することで,効率的に路面下の空洞が把握できることを示した.
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Wave propagation analysis and backculculation for lightweight deflectmeter test Reviewed
Futoshi KAWANA, Yasushi TAKEUCHI, Masaru TERADA, Kazuyuki KUBO, Kunihito MATSUI
3rd International Conference on Transportation Infrastructures 3 297 - 305 2014
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
波動伝播理論に基づく舗装の動的逆解析プログラムを作成し,実道における小型FWD試験の結果を用いて,舗装の弾性係数の評価を行った.
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小型FWDと地中レーダを併用した路面下空洞調査方法に関する検討 Reviewed
城本政一,青木正樹,竹内康
土木学会論文集E1(舗装工学) 69 ( 3 ) I_167 - I174 2013.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
福島県南相馬市の軽交通道路および路面下空洞を再現した試験舗装区において,電磁波レーダと小型FWDを併用した路面下空洞調査を実施し,その有効性について検討した.その結果,当該調査法を用いることで,電磁波レーダのみでは見落とすような路面下空洞を効率良く検知できることがわかった.
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FWD試験データの分析の高度化に関する提案 Reviewed
川名太,久保和幸,竹内康,松井邦人
土木学会論文集E1(舗装工学) 69 ( 2 ) 22 - 31 2013.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
FWD試験データの分析方法として,一般に荷重とたわみのピーク値を用いた静的逆解析が活用されている.本研究では,舗装の構造評価においてFWD試験を用いる場合,載荷時間が短いときには,動的逆解析が必要となることを明らかにした.また,舗装の維持管理設計を理論的に行う場合に,動的逆解析で得られた層弾性係数を利用することを提案した.
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移動式たわみ測定装置を用いた舗装の健全性評価手法に関する一検討 Reviewed
寺田剛,川名太,久保和幸,竹内康,松井邦人
土木学会論文集E1(舗装工学) 68 ( 3 ) I_13 - I_20 2012.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
高速で移動しながら連続的に舗装のたわみを計測する試験機を開発した.また,収集したデータを用いて舗装の健全性を評価する方法について検討を行い,既往のたわみ測定装置の結果と相関の高い結果が得られることを確認した.
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歩行者系舗装の段差および平たん性の補修目標に関する検討 Reviewed
川上篤史,井谷雅司,寺田剛,久保和幸,竹内康
土木学会論文集E1(舗装工学) 68 ( 3 ) I_71 - I_77 2012.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
歩行者系舗装の利用主体別の路面要求性状を明らかにすること,路面の平たん性・段差の補修目標に関する提案等を行うことを目的とし,道路管理者に歩行者系舗装に求める性能および管理項目についてアンケート調査を行うとともに,健常者,車椅子,ベビーカーを被験者として,多様な路面を歩行することによる体感評価等を行った.その結果,歩行者系舗装の性能評価項目として,段差および平たん性が重要であることが分かった.また,路面補修の目標値を提案することができた.
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室内実験結果を用いたアスファルト舗装の路床の弾性係数算出法の検討 Reviewed
竹内康,木幡行宏,関根悦夫
土木学会論文集E1(舗装工学) 68 ( 2 ) 45 - 53 2012.08
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
国内で計測された路床材料の繰返し3軸圧縮試験から得られた復元弾性係数(レジリエントモジュラス)を整理し,実舗装の有限領域の路床弾性係数を求めるための繰返し計算手法を提案した.
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信頼性を考慮した路床弾性係数の簡易算出式の提案 Reviewed
竹内康,毛世華,岡澤宏,木幡行宏,西澤辰男
土木学会論文集E1(舗装工学) 67 ( 3 ) I_95 - I_100 2011.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
既往のデータを再整理し,路床の弾性係数を求めるのに多く使われているE=10×設計CBRの関係式の信頼性を検討するとともに,信頼度に基づいた簡易な路床弾性係数算出式を提案した.
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利用者の快適性・安全性を考慮した歩行者系舗装の構造設計法の提案 Reviewed
竹内康,青木政樹,國井洋一,佐藤研一,柳沼宏始
土木学会論文集E1(舗装工学) 67 ( 3 ) I_1 - I_8 2011.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
小型FWD等を利用し,利用者の快適性・安全性を考慮した路面弾性係数を設定するとともに,これを用いた歩行者系舗装の弾性理論に基づく構造設計法を提案した.
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コンクリート舗装における路盤厚設計曲線の信頼性に関する検討 Reviewed
竹内康,毛世華,岡澤宏,木幡行宏,西澤辰男
土木学会論文集E1(舗装工学) 67 ( 2 ) 111 - 119 2011.11
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
土木研究所の舗装走行実験場に施工した実大コンクリート舗装試験区,実大路盤試験区での路床,路盤の支持力調査結果および既往の研究事例に基づき,路盤厚設計曲線の信頼性に関する検討を行った.その結果,各種路盤材料の路盤厚設計曲線の信頼度を求めることができた.また,信頼度に応じた各路盤材料の設計曲線を提案した.
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Study on design of base course thickness for concrete pavement Reviewed
Shihua MAO, Y. Takeuchi, M. Koyanagawa, T. Nishizawa, S. Horiuchi
Proc. of 6th Japan-China Workshop on Pavement Technologies 6 2011.09
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
土木研究所で実施したコンクリート舗装載荷試験結果および実大路盤での載荷試験結果より,現行の路盤厚設計曲線の信頼性について検討した.
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ハイブリッド型ヒーティング装置の開発とロードヒーティングへの適用性に関する研究(共著) Reviewed
村上由貴,竹内康,岡澤宏,小梁川雅,牧恒雄
東京農業大学農学集報 56 ( 1 ) 50 - 59 2011.06
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
金属パイプと液化ガスを用いたヒーティング装置を開発し,現地実験においてロードヒーティングへの適用性について検討した.
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Influences of Riparian Land Use on Nitrogen Concentration of River Water in Agricultural and Forest Watersheds of Northeastern Hokkaido Reviewed
H. Okazawa, D. Yamamoto, Y. Takeuchi
International Journal of Environmental and Rural Development 1 ( 2 ) 1 - 6 2010.10
Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
水田から排出される窒素成分を対象に,クリンカアッシュによる水質浄化能について検討した.
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土質材料の違いを考慮した路床の永久変形解析に関する研究 Reviewed
竹内康,小田喜隆二,毛世華,岡澤宏
土木学会舗装工学論文集 14 1 - 8 2009.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
種類の異なる土質材料を用いた繰り返し三軸圧縮試験結果から,土質材料の違いを考慮した簡易な永久変形法について検討を行った.
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Fundamental Study on Bearing Capacity Evaluation of Base Course for Concrete Pavement Reviewed
Mao, S., Takeuchi, Y., Okazawa, H., Koyanagawa, M. and Nishizawa, T.
Proceedings of 5th China-Japan Workshop on Pavement Technologies 5 133 - 138 2009.09
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
コンクリート舗装を行った実験区間において歪み等を計測した結果から弾性係数の逆解析を実施し,コンクリート舗装の支持力を評価した基礎的研究である.
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北海道斜網地域における土地利用の集塊性と河川の硝酸態窒素濃度の関係 Reviewed
岡澤宏,竹内康,左村公
農業農村工学会論文集 259 53 - 59 2009.02
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
北海道斜網地域を流れる農業流域河川を対象に36地点で水質調査を実施し,土地利用と河川の硝酸態窒素濃度の関係を検討した。その結果,河川窒素濃度は,土地利用の集塊性や連結性と関係があることがわかった。
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網走川水系における農業的土地利用と河川の窒素・リン濃度の関係
岡澤宏,豊田裕道,島田沢彦,鈴木伸治,竹内康
農業農村工学会論文集 76 ( 6 ) 45 - 50 2008.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
北海道網走川水系に位置する18の農林地流域河川において秋季に水質調査を行い,土地利用が河川水質に及ぼす影響について検討した。その結果,畑草地率が30%以上の河川の水質は,他の河川に比べて悪化していることがわかった。
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軟質FRPライニング工法による開水路の粗度係数 Reviewed
岡澤宏,竹内康,増野途斗,牧恒雄
東京農業大学農学集報 53 ( 3 ) 194 - 199 2008.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
老朽化水路の補修に用いる軟質FRPライニング板を実験用水路に設置し,流量を変化させて流況変化を測定した。その結果,新設コンクリートライニング水路に勝る通水機能を有することがわかった。
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ホイールトラッキング試験における復元変形挙動の測定と永久変形解析
村山雅人,竹内康,姫野賢治
土木学会舗装工学論文集 12 65 - 72 2007.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
ホイールトラッキング試験よりアスファルト混合物の復元・永久変形挙動を測定するとともに,舗装標準示方書に則った永久変形解析を実施し,解析モデルの妥当性と課題について検討した。
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Influence of Progressive Plastic Deformation of the Subgrade on Rutting on Lightly Trafficked Asphalt Pavements Reviewed
Takeuchi, Y., Nishizawa, T., Hachiya, Y.. and Himeno, K.
The Int. Conf. on Advanced Characterisation of Pavement and Soil Engineering Materials 1 1275 - 1284 2007.06
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
In this study, relationships among cohesion angle of internal friction and CBR of a subgrade material were obtained by the tri-axial compression test and the CBR test. Then rutting simulations of lightly trafficked asphalt pavements designed by the CBR method were carried out using the elasto-plastic model for cyclic loading based on the modified Cam-Clay model. As a result, it was found that the depth of rutting increases with increasing CRB of the sugrade, because the thickness of each pavement layer is designed to be thinner as the CBR increases. A thin pavement structure yields higher stresses at the top of the subgrade due to traffic loading and generates large plastic deformations in the subgrade leading to deep rutting at the pavement surface.
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TWENTY-FIVE YEARS OF EXPERIENCE IN EVALUATING THE SURFACE CONDITION OF ASPHALT PAVEMENTS AT JAPANESE AIRPORTS Reviewed
Hachiya, Y., Hayano, K. and Takeuchi, Y.
The 6th International Conference on Road and Airfield Technology(査読付き論文) 6 1 - 8 2007.03
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In this study, the present condition of asphalt pavements at airports is summarized and changes in pavement condition with time are investigated by analyzing historical data on surface distress. The primary conclusion obtained is that taxiway surfaces are currently in somewhat better condition than runway surfaces and the annual change in the condition of runway surfaces can be estimated by multiple linear regression analysis based on three influencing factors.
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荷傷みを考慮した農道舗装の路面性状評価手法に関する研究 Reviewed
細見康文,竹内康,江向俊文,牧恒雄
東京農業大学農学集報 51 ( 4 ) 177 - 184 2007.02
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
福島県下の広域農道において路面性状調査および車両振動調査を実施し,路面の平たん性評価指標と農産物の荷傷み発生状況の関連性について検討するとともに,振動解析モデルの開発を行った.
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空港アスファルト舗装の表面性状の実態 Reviewed
八谷好高,早野公敏,竹内康,今西健治,坪川将丈
土木学会舗装工学論文集 11 147 - 154 2006.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
空港アスファルト舗装の合理的な維持補修方策を策定する上で必要となる,表面性状の現状ならびにその経時変化について,今までに収集されているデータを用いて検討した.その結果,1)滑走路のPRIは誘導路に比べ大きくなっている.2)滑走路,誘導路とも補修の必要がないと判定される範囲は6割程度であり,空港舗装全体としては良好な状態を保持できている.3) 表面性状の年間変化率は空港によって大きく異なっており,その要因は表面性状ならびに舗装施設の種類によって違いがある.
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積雪寒冷地におけるアスファルト舗装の熱伝導解析に関する基礎的研究 Reviewed
竹内康,岡澤宏,江向俊文,馬場竜介,牧 恒雄
農業土木学会論文集 74 ( 5 ) 95 - 100 2006.10
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、積雪寒冷地における効率的なロードヒーティングシステムを構築するための基礎データ収集を目的として、新潟県妙高市立姫川原小学校の校庭にウェザーステーションを設置し、校庭内に敷設されている簡易アスファルト舗装体内の積雪前後の温度変化を測定した。そして、この測定データを用いて一次元非定常熱伝導解析を実施したところ、舗装周辺からの水分浸透による地盤の温度拡散率の変化が地盤内の時系列温度変化に影響を及ぼしており、簡易アスファルト舗装において温度分布を推定するためには地盤内の水分変化を把握する必要があることがわかった。
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Modeling of development of plastic deformation in granular base course of concrete pavement due to traffic loads Reviewed
Nishizawa, T., Takeuchi, Y. and Koyanagwa, M.
Proceedings of the 6th InternationalC.R.O.W Workshop(査読付き論文) 6 1 - 15 2006.09
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In this study, the modified Original Cam-Clay model using the extended SMP criterion is revised by incorporating the rotational hardening concept to simulate the development of plastic strain in granular base course under concrete slabs, which we call rotational hardening Cam-Clay model.The model was incorporated into a three dimensional finite element model (3DFEM) to simulate an experiment that was conducted on a full scale test pavement. In the experiment, it was observed that deflection measured at the concrete surface increased with the number of load repetitions increasing, suggesting a gap under the concrete slab due to the plastic strain in the base course. A concept of equivalent load number was introduced to simulate the plastic response under a large number of cyclic loadings with a reasonable computation time. The concept was validated by comparing the simulation results with the experimental data.
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繰返し載荷によるコンクリート舗装粒状路盤の塑性変形解析法 Reviewed
竹内康,西澤辰男,小梁川雅,遠藤桂
土木学会舗装工学論文集 10 161 - 168 2005.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、舗装用土質材料の繰返し載荷に伴う塑性変形の進行を予測するために、拡張SMP基準を適用した修正Cam-Clayモデルをベースとした弾塑性モデルを開発した。またこの弾塑性モデルを3DFEMプログラムDynPave3Dに導入し、路盤材料の繰返し三軸圧縮試験解析および実際のコンクリート舗装を想定した繰返し載荷シミュレーションを行った。その結果、繰返し三軸圧縮試験解析結果より本モデルの適用性を示すとともに、繰返し載荷シミュレーションでは載荷に伴いコンクリート版下に空隙が生じ、これによってコンクリート版のたわみおよび応力、ひずみが増大することを示した。
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農道用アスファルト舗装におけるTop-downひび割れに関する研究
竹内康,江向俊文,姫野賢治,牧恒雄,斎藤正弘
農業土木学会論文集 73 ( 5 ) 19 - 28 2005.10
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、福島県内の補修履歴のない広域農道のアスファルト舗装を対象に、コア抜き取り調査および交通量調査等を実施し、当該地区におけるアスファルト舗装のひび割れは舗装表面から進行するTop-downのひび割れであることを確認した。また、疲労解析により軽交通の場合であってもBottom-upよりもTop-downのひび割れの方が生じやすいことを明らかにした。
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A study on the effect of failure probability of design fatigue curve on the reliability of concrete pavement Reviewed
Koyanagawa, M., Takeuchi, Y., Maki, T., Ito, M., Noda, E. and Nishizawa, T.
7th International Conference on the Bearing Capacity(査読付き論文) 7 1 - 10 2005.06
Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In this paper, the relationship between the failure probability and the reliability of concrete pavement was studied by using the result of performance survey about the concrete pavement under service period of 25 years. The rate of cracked slabs of survueiedthis concrete pavement was about 30%. On the other hand, the calculation result of fatigue damage of this concrete pavement using the failure probability of 30% fatigue curve was 1.0 for the calculation period of 20 years. From this result, it was appeared that the reliability of concrete pavement can predict by the failure probability of design fatigue curve.
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Cyclic Plastic Strain Analysis of Subgrade Material Using Modified Cam-Clay Model Reviewed
Takeuchi, Y., Nishizawa, T. and Endo, K.
The 5th International Conference on Road and Airfield Technology(査読付き論文) 5 200 - 208 2005.05
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
Matsuoka et al. proposed the revised Modified Cam-Clay model using the extended SMP criterion. In this study, the further revised Cam-Clay model, which takes into account the rotational hardening concept with the modified hardening parameter, was developed. And the simulation of the cyclic loading tri-axial compression test conducted on a cohesive soil for subgrade material was carried out. As the result, it was found that this model is able to reasonably predict accumulation process of plastic strain in the soil with cyclic loading if values of the hardening parameters are properly determined. It suggests that the elasto-plastic model developed in this study is effective to predict permanent deformation of cohesive soils.
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自己補修型コンクリートに関する基礎的研究 Reviewed
小梁川雅,木下将人,綱脇倫義,牧恒雄,竹内康
東京農業大学農学集報 49 ( 4 ) 172 - 178 2005.03
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
本研究では、補修用塗布材を混和材として混入したコンクリートの自己補修性能の有無について検討を行った。その結果、フレッシュコンクリートの流動性から、この混和材が減水効果を持っていることがわかった。また硬化コンクリートでは、圧縮強度で1割程度の改善が見られ、さらに水密性にも改善が見られた。自己補修性能は、若材齢時に破損を生じさせた供試体の、その後の養生による強度回復を調べる試験により確認した。その結果、特殊混和材を混入したコンクリートでは、破損を与えた時点での強度を上回る強度回復が見られた。
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農道用アスファルト舗装のわだち掘れに関する解析的検討 Reviewed
江向俊文,竹内康,牧恒雄
農業土木学会論文集 73 ( 1 ) 67 - 74 2005.02
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、アスファルト舗装のわだち掘れ量に着目し、従来の経験的設計法であるTA法にて設計されたI-2~IV交通対応の農道用舗装の設計例に対し既存のわだち掘れ解析手法を適用し、AIの破壊基準式の適用性について検討した。その結果、AIの破壊規準式は農道のような軽交通舗装断面に適用できないこと、信頼性に基づいた現行の設計法をIII、IV交通に適用した場合、断面を過大に見積る可能性があることがわかった。
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セミホット型アスファルト混合物の農道への適用に関する研究 Reviewed
江向俊文,竹内康,小梁川雅,牧恒雄
東京農業大学農学集報 49 ( 3 ) 125 - 130 2004.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
農道におけるセミホット型アスファルト混合物の適用性を検討するために、プラントでの製造実験、実働での試験施工を実施し、施工性や供用性について調査を行ない、従来の施工法と同等の供用性を持ち、環境負荷軽減、コスト縮減に効果あることが判明した。
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Fundamental study on permanent deformation analysis of granular base course material using elasto-plastic model Reviewed
Takeuchi, Y., Nishizawa, T., Endo, K., Koyanagawa, M. and Maki, T.
Pavements Unbound 1 69 - 78 2004.07
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
One of the authors had revised the modified Cam-Clay model using the extended SMP criterion and a hardening parameter, and shown that the static tri-axial compression test of the subgrade material, base course material and the open grade asphalt mixture can be simulate by that model. In this study, the further revised Cam-Clay model, which took in the rotational hardening concept proposed by Hashiguchi, was developed. And the simulation of the cyclic loading tri-axial compression test of a granular base course material was carried out. As the result, it was found that this model could be simulated the increase of the plastic strain with cyclic loading. Consequently, it seems that the elasto-plastic model developed in this study is effective for the permanent deformation analysis of the granular base course materials.
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Effects of Plastic Deformation of Granular Base on Performance of Concrete Pavement Slab Reviewed
Nishizawa, T., Takeuchi, Y. and Koyanagawa, M.
Proceedings of the 5th InternationalC.R.O.W Workshop(査読付き論文) 5 1 - 10 2004.04
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In a concrete pavement, a base course is required to provide a uniform support to concrete slabs. However, permanent deformation at the top surface of the base due to plastic strain in granular materials causes loss of the support. This phenomenon was observed in a repeated loading test conducted on a model pavement. The objective of this study is to develop a method for predicting plastic strain in granular base. The Extended SMP criterion modified Cam-Clay model was employed as a constitutive law of granular material. The model was incorporated into a dynamic 3 dimensional finite element program, DynPave3D. The model was verified from a simulation of a triaxial compression test. Also, the effects of permanent deformation on responses of concrete pavement were examined.
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FWDデータを用いたコンクリート舗装の構造評価に関する研究 Reviewed
村上由貴,竹内康,小梁川雅,牧恒雄,谷口聡
土木学会舗装工学論文集 8 163 - 172 2003.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、FWD試験データを用いた逆解析によるコンクリート舗装の構造評価手法を提案することを目的としている。逆解析は、コンクリート版の弾性係数を固定した条件と変動させた条件の2つとした。その結果、コンクリート版の弾性係数を固定した逆解析手法が有効であることが確認された。また、この逆解析結果と静載荷試験でのコンクリート版曲げ応力および粒度調整砕石のレジリエントモジュラスを用いて、FWD試験から得られる弾性係数の速度効果について検討した。その結果、路盤、路床の層弾性係数に低減係数を乗じることで、速度効果を解消できることがわかった。この評価方法を用いて目地縁部での荷重伝達率の再現性について検討した。その結果、この評価方法の妥当性が確認された。
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FWDによるコンクリート舗装の構造評価に関する研究 Reviewed
村上由貴,竹内康,小梁川雅,牧恒雄
東京農業大学農学集報 47 ( 3 ) 219 - 225 2002.12
Authorship:Corresponding author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
コンクリート舗装で行ったFWD試験から解析条件を変化させた舗装各層の弾性係数の逆解析を行った。そして、逆解析結果の妥当性を検討するために、コンクリート版曲げ応力の実測値と解析値とを比較した。その結果、コンクリート版の弾性係数を固定した逆解析手法が有効であることがわかった。
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コンクリート舗装の粒状路盤における塑性変形の解析法 Reviewed
西澤辰男,竹内康,小梁川雅
土木学会舗装工学論文集 7 137 - 143 2002.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
交通荷重によるコンクリート舗装版下の土質材料の塑性変形を予測するために、拡張SMP基準によって改良した修正Cam-Clayモデルを適用した非線形三次元FEMプログラムを開発した。モデルの検証は室内試験データによって行い、その後実際のコンクリート舗装に適用し、塑性変形がコンクリート版に及ぼす影響について検討した。
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舗装材料の弾塑性解析モデルに関する基礎的研究 Reviewed
竹内康
土木学会舗装工学論文集 7 197 - 205 2002.12
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
舗装材料の弾塑性挙動を予測するために、拡張SMP基準と等方硬化パラメータを用いて修正Cam-Clayモデルを拡張し、アスファルト混合物、粘性土、粒状路盤材料の静的三軸圧縮試験(CD条件)の解析を行った。その結果、実測結果と解析結果はよく一致しており、提案した弾塑性モデルの有用性が確認された。
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コンクリート舗装における路盤面の残留変形特性に関する実験的研究 Reviewed
竹内康,小梁川雅,西澤辰男,野田悦郎,久保和幸
土木学会論文集 V-55 ( 704 ) 117 - 127 2002.05
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
土木研究所で行ったコンクリート舗装の静・繰返し載荷実験から得られたコンクリート版のたわみ、ひずみ、路盤面圧力から、Westergaardモデルを用いて路盤面の変形特性に関する研究を行った。その結果、Westergaardモデルで路盤面圧力、たわみを求めるには、Boussinesqモデルに基づいた修正が必要であること、繰返し載荷によって残留変形が進行し、K値が低下することがわかった。
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コンクリート舗装における路盤面の残留変形解析に関する研究 Reviewed
竹内康,小梁川雅,西澤辰男,遠藤桂,久保和幸
土木学会舗装工学論文集 6 155 - 165 2001.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
路床材料と粒状路盤材料の繰返し三軸試験結果から、弾性理論に基づいた簡易な残留変形の推定方法を提案し、土木研究所での載荷実験結果との比較を行った。その結果、測定値と解析値は非常に良く一致しており、本研究で提案した推定方法の妥当性が証明された。
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Evaluation of Subgrade Soils Characteristics For Permeable Pavement Roadway Using Triaxial Testing Reviewed
Endo, K., Noda, E. and Takeuchi, Y.
Proc. of China/Japan Workshop on Pavement Technologies(査読付き論文) 1 194 - 203 2001.11
Authorship:Corresponding author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
Roadway pavement has been designed to prevent from water infiltration because it is said excessive water in base or subgrade would lower its bearing capacity. However, flood sometimes occurs when he avy rain falls at urban area because paved surface and densely builtup area resist water infiltrationand then considerable water is over the capacity of drainage facilities. Such conventional pavement has potentially other problem that is so called “ heat island phenomenon”. Then attention is curren tly focused on adoption of the permeable pavement for roadway. This paper discuss about subgrade soil characteristics with varied water contents subject to permeable pavement using triaxial testing.
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Permanent Deformation of Base Course Under Concrete Pavements and Its Effect to Fatigue Failure Reviewed
Takeuichi, Y., Koyanagawa, M. Nishizawa, T. and Kimura, M.
Proc. of 7th International Conference on Concrete Pavements,(査読付き論文) 1 195 - 208 2001.09
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
In order to study the behavior of concrete pavement under cyclic loads, the static loading test and the cyclic loading test with the full scale concrete pavement were carried out at the Public Works Research Institute (PWRI) of the Ministry of Construction in 1997. In this study, the reduction of the base course reaction modulus (k value) with cyclic loads and its effect on the fatigue failure of a concrete slab were investigated. The plate FEM program was used for analysis of mechanical be haviors in the loading test, and two types of fat igue curve were utilized for the fatigue analysis of the concrete slab. The result showed that the reduction of k value with the permanent deformatio n of base course surface accelerated the fatigue failure of the concrete.
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Study on Mechanical Behavior of Dowel Bar in Transverse Joint of Concrete Pavement Reviewed
Nishizawa, T., Koyanagawa, M., Takeuchi, Y. and Kimura, M.
Proc. of 7th International Conference on Concrete Pavements,(査読付き論文) 2 571 - 588 2001.09
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
The objective of this study is to develop a mechanical design method for doweled joint. In order to investigate the mechanical behavior of dowel bar, a mechanical model for dowel bar in transverse joint of concrete pavement based on three dimension- al finite element method PAVE3D was developed. In the model, a dowel bar is divided into two segmen- ts embedded in concrete and a segment between them and these segments are modeled by the solution of the beam on elastic foundation and the three dime- nsional beam element, respectively. The model was verified by comparing the predicted strains in co- ncrete slab and dowel bar with the experimental data which were obtained from loading tests condu- cted on a model pavement and an actual pavement. The effects of transverse joint structure and sub- base stiffness on the stresses in dowel bar and concrete slab were investigated based on numerical simulations with PAVE3D.
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コンクリート舗装における路盤K値と弾性係数の換算式に関する実験的研究 Reviewed
竹内康,小梁川雅,牧恒雄,丸山暉彦,木村慎
土木学会論文集 V-50 ( 669 ) 17 - 25 2001.02
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
1997年から98年にかけて建設省土木研究所で行った実物大コンクリート舗装の静的載荷実験データおよび平板FEMによる応力解析結果から、路盤支持力係数(K値)とBoussinesq地盤の弾性係数の換算式について検討した。その結果、コンクリート版での曲げ応力の解析を行うためには、Vesicによって求められたK値から弾性係数を求めるための換算式に1.50を係数として乗じる必要があることがわかった。
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An experimental study on the properties of granular base course deformation in concrete pavement under cyclic loads Reviewed
Takeuchi, Y., Koyanagawa, M., Nishizawa, T., Noda, R. and Kubo, K.
CROW record 19 411 - 422 2000.11
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
The static and dynamic loading test that used the real thing size concrete pavement at the Public Works Research Institute in August, 1997 was operated to examine the properties of the concrete slab and the base course. As a result of our analysis, we found that pressure at the base course surface and deflection of slab which were calculated by Westergaard's theory gave a good agreement with measured data. And as a result of dynamic test, it is clear that the deformation of the base course surface occurred at the initial loading stage, and this is colsely related to the warping of slab. This deformation of base course surface has possibility to increase of stress in the concrete slab, consequently for the design of concrete pavement there must be consider this effect.
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Geometrical analysis of paved stones in Japanese gardens Reviewed
Takeuchi, Y., Nakahara, S. and Hattori, T.
Journal of The Japanese Institute of Landscape Architecture, International Edition 1 96 - 99 2000.09
Authorship:Lead author Language:English Publishing type:Research paper (scientific journal)
In this study, the vector components of the stepping stones and paving stones in the Koishikawa- Korakuen Garden and the Rikugien Garden were measured and its structural characteristics were analized. From the results of analysis, it was found that the arrangement of the longest axis of each paved stones were very prominent at right angle to the walking direction. And the paved stones in the walking direction were arranged regularly, from these examinations it was found that the arrangement of the paved stones which had uncertainness could grasp numerically.
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Study on evaluation of amenity for ILB-pave sidewalk Reviewed
Mak, T., Koyanagawa, M. and Takeuchi, Y.
The 6th International Conference on Concrete Bock Paving Proceedings(査読付き論文) 6 443 - 452 2000.09
Language:English Publishing type:Research paper (international conference proceedings)
The material for a sidewalk is frequently decided to select by design or color caused by hardness of evaluation of the amenity though it should be selected considering the amenity for a walker since a sidewalk is the amenity space of a town. However, it is an important issue to make a comfortable sidewalk in these days as a sidewalk friendly for a walker is required. The amenity evaluation of a sidewalk is different by persons and it is hard to make a sidewalk to whichevery one feels comfortable. But uncomfortable points such as "chipped-off pavement", "a walker is tired by the hardness", "color is dirt", "slippery", etc. can be immediately named. Examination points to eliminate uncomfortable factors for considering comfortable sidewalk making are named as follows: durability, roughness, skid resistance, color change. Smoothness, skidresistance, and color change are taken up in this study among those items and an evaluating method is suggested.
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自転車歩行者道の舗装材評価に関する研究 Reviewed
牧恒雄,小梁川雅,竹内康,飯田克巳,西村和宏
土木学会舗装工学論文集 4 157 - 164 1999.12
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
本研究では、4種類のゴムチップ舗装材と2種類のアスフ ァルト舗装材について、自転車を製造する場合の試験方法を用いて走行抵抗性と制動性の評価を行った。その結果、本試験法を用いることで、自転車道の舗装材選定が行えることがわかった。
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路盤の経年変形がコンクリート舗装の疲労破壊に及ぼす影響 Reviewed
竹内康,小梁川雅、西澤辰男、木村慎
土木学会舗装工学論文集 3 93 - 100 1998.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
土木研究所でのコンクリート舗装繰返し載荷実験結果に基づき、路盤面の残留変形がコンクリート舗装の疲労寿命に及ぼす影響について解析した。解析結果と実測結果は良く一致しており、路盤面の残留変形の進行による支持力係数の低下は、コンクリートの疲労破壊を促進することがわかった。また、現行設計法のコンクリート疲労曲線を用いて算出した疲労度は、実際に比べ過大であることがわかった。
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コンクリート舗装のFWD試験結果に対する版内温度差の影響に関する研究 Reviewed
小梁川雅,竹内康,西澤辰男,野田悦郎,小森谷一志
土木学会舗装工学論文集 3 79 - 84 1998.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
土木研究所に敷設したコンクリート舗装において、FWDによるたわみ量を24時間にわたって測定し、版内温度差が路盤支持力係数(K値)の推定結果に及ぼす影響について検討した。その結果、版中央部では温度差が大きくなるにしたがいK値は低下する傾向にあったが、目地部では逆に増加する傾向にあった。このことから、FWDを用いてコンクリート舗装の評価を行う場合には、温度差による補正を行う必要があることがわかった。
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ゴムチップが多量に混入したアスファルト混合物の工学的特性に関する研究 Reviewed
竹内康,牧恒雄,小梁川雅,原嘉道
東京農業大学農学集報 42 ( 4 ) 375 - 379 1998.03
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
古タイヤのリサイクル検討の一環として、アスファルト混合物に多量にゴムチップを混入させた場合の力学特性について検討した。その結果、アスファルトの種類、使用骨材の粒度は強度特性に影響を及ぼすが、衝撃吸収特性には影響を及ぼさないことがわかった。
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粒状路盤材料の構造異方性に関する基礎的研究 Reviewed
竹内康,小梁川雅,乾達雄,西澤辰男
土木学会舗装工学論文集 2 113 - 120 1997.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
粒状路盤材料の変形挙動に影響を及ぼす構造特性を画像解析結果から把握し、路盤粒子が転圧によって一定方向を向くことが確認された。また、粒子同士の接触状態から計算されるファブリックテンソルによって路盤の圧縮挙動を表現することが可能であった。
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歩道舗装材の摩擦係数測定試験機に関する研究 Reviewed
牧恒雄,竹内康,小梁川雅,安部裕也
土木学会舗装工学論文集 2 197 - 204 1997.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
DFテスターをベースに歩道用の摩擦係数測定試験機を作製し、ブロック系の歩道舗装材の評価を行った。その結果、静止摩擦係数と動摩擦係数を測定することで、平滑な舗装とテクスチャーのある舗装の両方について、滑り抵抗を評価できた。また、本試験機で得られる静止摩擦係数が0.5以上であれば安全であることがわかった。
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個別要素法によるアスファルト混合物解析の要素パッキングに関する一検討 Reviewed
高橋修,竹内康,田口仁
土木学会舗装工学論文集 2 229 - 237 1997.12
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
アスファルト混合物の低スティフネス状態での変形挙動を個別要素法によって解析した。本論文では、解析開始時の要素配列が要素集合体のマクロ挙動に及ぼす影響を3軸圧縮実験結果と比較しながら検討した。
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歩道の凹凸評価方法に関する研究 Reviewed
牧恒雄,竹内康,松田誠
土木学会舗装工学論文集 1 1996.12
Language:Japanese Publishing type:Research paper (scientific journal)
車椅子の軸部に加速度計を取り付け、走行時に得られる振動波形特性を数種類の試験路面による室内実験から把握し、供用中の歩道の凹凸評価を行った。その結果、ブロック系の舗装に関して定量的評価を行うことができた。
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リサイクル資材を用いたゴムチップ平板に関する研究 Reviewed
牧恒雄,竹内康
東京農業大学農学集報 40 ( 4 ) 1996.03
Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
廃タイヤを原材料としたゴムチップ平板が歩道や公園の舗装材として用いられているが、この平板の工学的特性を調べ、快適性を考慮した場合の測定項目について検討を行った。
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ゴムチップを多量に混入したアスファルト混合物に関する研究 Reviewed
竹内康,牧恒雄
東京農業大学農学集報 39 ( 4 ) 1995.03
Authorship:Lead author Language:Japanese Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)
廃ゴムの再利用方法として、アスファルト混合物の中に多量に混入することを提案した。そのための基礎的な研究として、ゴムチップとアスファルトとの接着性の向上およびゴムチップの形状の差による接着効果の検討を行い、混合物の強度増加に有効であることを示した。また、ゴムチップ混入による衝撃吸収効果も確認した。